Segerstéen i protest mot järnvägsförslag

Tannefors ska bli Stångådalsbanans nya ändhållplats. Det har Trafikverkets meddelat att man kommer att föreslå. Nu rasar kommunstyrelsens ordförande i Kinda mot förslaget.

"Det här rimmar ju så illa med all diskussion om att få miljövänliga transportsätt och minskade koldioxidutsläpp", säger Christer Segerstéen (M), kommunstyrelsens ordförande i Kinda, om Trafikverkets förslag.

"Det här rimmar ju så illa med all diskussion om att få miljövänliga transportsätt och minskade koldioxidutsläpp", säger Christer Segerstéen (M), kommunstyrelsens ordförande i Kinda, om Trafikverkets förslag.

Foto: Jan Novotny

Kinda kommun2023-02-16 13:55

Byggandet av Ostlänken har skapat en rad frågor. En av dem är vad Stångådalsbanans, och Tjustbanans, ändhållplats ska vara i framtiden.

Flera alternativ har varit på bordet, men nu har Trafikverket meddelat man föreslår att Tannefors blir slutstation, vilket upprört flera politiker från bland annat Västervik. Även kommunstyrelsens ordförande i Kinda, Christer Segerstéen (M), ansluter sig till protesterna.

– Ett sådant beslut innebär dödsstöten för Stångådalsbanan, säger Segerstéen.

– En fungerande kollektivtrafik bygger på att du byter på samma ställe.

undefined
"Det här rimmar ju så illa med all diskussion om att få miljövänliga transportsätt och minskade koldioxidutsläpp", säger Christer Segerstéen (M), kommunstyrelsens ordförande i Kinda, om Trafikverkets förslag.

Han säger sig se bakgrunden till beslutet i att regeringen gett myndigheten i uppdrag att minska kostnaden för bygget av Ostlänken

Hur ser du på att regeringen leds av ditt eget parti Moderaterna?

– Jag hoppas att de förstår det här centralt och tar sitt förnuft tillfånga. Än så länge är det Trafikverket som gör det här och det ska komma tillbaka till regeringen. Och har de ett förslag på att man ska göra det här får man hoppas att de förstår det vansinniga i det hela.

Enligt Segerstéen går Trafikverkets förslag om Tannefors som ändhållplats emot andra viktiga värden.

– Förutom att man har ansvar för Ostlänken och anslutningar till den så har man också ett uppdrag från regeringen att titta på Stångådalsbanan ur ett regionalt perspektiv. Och det går ju inte riktigt i hand med varandra.

undefined
Nu har Trafikverket landat i förslaget att Stångådalsbanans slutstation bör bli Tannefors. Tidigare har det bland annat diskuterats huruvida banan skulle byggas ihop med den nya centralstation som planeras i Linköping.

Han berättar att han har haft kontakt med kommunstyrelsens ordförande i Västervik, Harald Hjalmarsson (M), och att de båda kommunerna ihop med Åtvidaberg ska skicka en skrivelse till Trafikverket. Även Vimmerby kommun och region Östergötland har kontaktats.

– Så vi ligger på här från olika håll och kanter för att peka på det vansinniga i det här förslaget.

Hur ser du på chanserna att ni lyckas få er vilja igenom?

– Man måste alltid vara optimist. Galenskaper brukar rätta till sig i slutändan. Och här har du så kraftfulla protester från olika håll. 

I en intervju med SVT framhåller Trafikverket att statistik visar att de flesta resenärer på banan inte åker in till centrum, utan till Saab eller universitetet, och att de då lika gärna kan ta bussen från Tannefors.

– Det stämmer inte. Det är självklart att du har stoppet i Tannefors för de anställda på Saab, det är väldigt positivt. Men du har alla skolungdomar som väljer att ta tåget istället för bussen, säger Segerstéen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!