Banken införde ny avgift: "Mer rättvist system"

Vid årsskiftet införde Kinda-Ydre sparbank en ny årsavgift för betalningar via internetbanken. Vd Johan Widerström menar att den skapar en rättvisare kostnadsfördelning mellan kunderna.

Från och med årsskiftet betalar Kinda-Ydre sparbanks kunder som använder internetbanken för betalningar 175 kronor i årsavgift för tjänsten. "Mer rättvist system", menar vd Johan Widerström.

Från och med årsskiftet betalar Kinda-Ydre sparbanks kunder som använder internetbanken för betalningar 175 kronor i årsavgift för tjänsten. "Mer rättvist system", menar vd Johan Widerström.

Foto: Torbjörn Lindqvist

Kinda kommun2023-08-11 18:00

Den nya avgiften berör de kunder som använder banken för att betala räkningar och dylikt via internet. Totalt handlar det om cirka 8 000 kunder som från och med i år betalar en årsavgift på 175 kronor.

– Internetbanken kostar pengar för oss också. Historiskt sett har man egentligen gjort så att låntagarna har betalat alla kostnader i banken. Det är ett mer rättvist system att man tar betalt för vad var och en använder, säger Kinda-Ydre sparbanks vd Johan Widerström.

Kommer kunder med lån få lägre kostnader nu då? 175 kronor blir väl en rätt minimal summa när det kommer till räntor.

– Ja det blir det, men på det hela taget så blir det ett rättvisare system.

undefined
Från och med årsskiftet betalar Kinda-Ydre sparbanks kunder som använder internetbanken för betalningar 175 kronor i årsavgift för tjänsten. "Mer rättvist system", menar vd Johan Widerström.

Banken höjde i år även årsavgiften för bankkort från 250 till 300 kronor.

– När Swedbank höjde så höjde vi också. Det är en komplex kedja med olika avtal med Mastercard som hänger ihop för att korten ska fungera "world wide".

Ni hade ingen tanke på att ligga kvar på lägre kostnad, som en konkurrensfördel?

– Vi konkurrerar inte med att vara billigast, utan vi konkurrerar med att finnas lokalt, nära, och att ha den service som vi har.

– De flesta banker har ju stängt igen bankkontor de senaste fem-tio åren överallt.

Enligt Widerström har de flesta kunderna efter att ha pratat med banken varit förstående inför förändringen.

– Man vet att saker och ting kostar pengar. Och har man kontakt med andra banker så har de flesta precis på det här sättet, så det är snarare vi som stuckit ut tidigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!