Kisaföretag satsar på finska marknaden

Demerx i Kinda AB startade i Kisa 1968. År 2017 köptes företaget upp av ett finska Pisla Group och ställdes inför nya utmaningar.

"Sortimentet har tredubblats efter ägarbytet, det har varit en utmaning, samtidigt är det attraktivt för våra kunder, säger Emil Karlsson, VD på Demerx i Kinda AB som numera ägs av Pisla Group.

"Sortimentet har tredubblats efter ägarbytet, det har varit en utmaning, samtidigt är det attraktivt för våra kunder, säger Emil Karlsson, VD på Demerx i Kinda AB som numera ägs av Pisla Group.

Foto: Marita Andersson

Kinda kommun2020-03-04 06:00

Företaget startade i Kisa av Sören Hoffberg år 1968, och togs senare över av sonen Robert. I början startade verksamheten med försäljning av husgeråd, men numera är inriktningen badrumsprodukter. Demerx är grossister till VVS- och bygghandeln och all försäljning sker genom företagets återförsäljare. 

Produkterna säljs i hela Sverige och det är flera lokala byggföretag i Kinda som gör sina inköp här. Under 2017 köptes företaget upp av ett finskt bolag som heter Pisla Group och har idag nio anställda. 

– Tanken med förvärvet är att Demerx ska bli en knutpunkt i Sverige för deras sortiment och att företaget ska utvecklas i Finland, säger Emil Karlsson som är VD på Kisaföretaget.

Antalet produkter i sortimentet har tredubblats efter ägarbytet och antalet anställda har utökats med två personer. 

– Administrativt har det varit en jätteutmaning, det kan ta ett år till innan vi kan se att vi landar i det här. Nu har vi satt rutinerna på plats, och det är positivt. Det blev ett mycket större sortiment, bilder och texter ska översättas från finska till svenska. Det har varit mycket jobb med att skriva säljande texter till produkterna, säger Emil Karlsson.

Omsättningen vid ägarbytet var ungefär 19 miljoner. Därefter blev det en nedgång, men det har stabiliserat sig och nu ligger omsättningen på samma nivå igen.  

– Vi kallar det för växtvärk, säger Emil Karlsson. Finland är en marknad som vi inte hade tidigare, och det tar tid när man går in i en annan koncern.

Lagerutrymmet är stort och räcker än så länge till. Men Emil Karlsson menar att just lagerutrymmet kan bli en utmaning i framtiden om företaget växer. Han är dock nöjd med logistiken och ser inga nackdelar med att lagret finns i Kisa. 

Finns det konkurrens?

– Marknaden kan vara en utmaning med butiksdöden, flera handlar på nätet och det är tufft emellanåt. Ibland kan det ebba ut lite, säger Emil Karlsson. 

Michaela Karlsson började på Demerx förra året och hon jobbar med marknadsföring. Ungefär 3 000 produkter ska säljas via hemsidan och sociala medier, och hon jobbar även med att översätta produkttexterna från finska till svenska. I Pisla Groups sortiment finns allt från spisluckor till beslag och bastuprodukter. 

– Uteduscharna går bra just nu, det är trendigt, säger Jan Kindesjö som jobbar på företaget.

"Det är mycket arbete med att ta fram rätt fakta om produkterna eftersom en del information är på finska" säger Michaela Karlsson, som jobbar med marknadsföring. Jan Kindesjö är ekonomiansvarig.
"Det är mycket arbete med att ta fram rätt fakta om produkterna eftersom en del information är på finska" säger Michaela Karlsson, som jobbar med marknadsföring. Jan Kindesjö är ekonomiansvarig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!