Emeli Ydringer Àr arbetslagsledare pÄ kursen Svenska för invandrare (SFI), och hon berÀttar om hur det kommer sig att de tog det hÀr beslutet.
â Det handlar givetvis om coronaviruset och att inte sprida smittan vidare. Nu nĂ€r vi har testat distansundervisning ett tag tycker vi att det fungerar bra, men vi saknar att ha eleverna hĂ€r pĂ„ plats, sĂ€ger hon.
Att bedriva undervisning utan att ha eleverna pÄ plats i klassrummen, lyckas de med genom att anvÀnda flera digitala plattformar. En sÄdan Àr Google classroom och Emeli Ydringer beskriver det som ett digitalt klassrum dÀr eleverna kan hÀnga med i undervisningen, lÀmna in uppgifter och Àven ha kontakt med andra elever.
Nilofar Ziraki började som elev pÄ SFI och har nu gÄtt vidare till att lÀsa svenska som andrasprÄk pÄ grundlÀggande nivÄ. Hon har bott i Sverige sedan november 2018. Redan efter nÄgon mÄnad började hon pÄ Kinda lÀrcentrum och sedan dess tycker hon att allt har fungerat bra. Distansundervisningen tycker hon fungerar okej, Àven om hon helst hade velat vara pÄ plats i klassrummet.
â Det Ă€r lĂ€tt att man blir okoncentrerad nĂ€r man studerar hemifrĂ„n. Vi Ă€r sex personer som bor hemma hos mig och det Ă€r inte alltid lĂ€tt att hĂ„lla fokus, sĂ€ger hon.
Nilofar Ziraki kommer frÄn Afghanistan och enligt henne sjÀlv pratas det mest persiska i hemmet. DÀrför tycker hon att det Àr viktigt att vara i skolan för att fortsÀtta öva att prata det svenska sprÄket.
Totalt Àr det omkring 120 elever som nu fÄr studera hemifrÄn. I vissa fall har elever ÀndÄ varit tvungna att komma till skolan för att skriva prov och dÄ har endast tvÄ elever tagits in samtidigt.
För att sÀkerstÀlla att alla elever kan ta del av distansundervisningen har lÀrcentrum tagit fram andra alternativ som inte Àr internetbaserade. DÄ gÄr det lika bra att skriva för hand och lÀmna in uppgiften i lÀrcentrums postlÄda.
â Det som hĂ€nde var att vi ganska snabbt fick bli kreativa och försöka hitta olika lösningar för att nĂ„ alla elever, sĂ€ger Frida Lumme, lĂ€rare SFI och digitaliseringscoach pĂ„ Kinda lĂ€rcentrum.
â Det jag ser som det största problemet Ă€r att vi inte trĂ€ffar eleverna. Vi fĂ„r heller inte lika mĂ„nga spontana frĂ„gor nĂ€r de sitter och jobbar. Men nu nĂ€r det Ă€r sĂ„ hĂ€r sĂ„ gör vi det bĂ€sta vi kan efter förutsĂ€ttningarna, sĂ€ger Emeli Ydringer.