Mätningarna, som startade i början av 2014, genomfördes med hjälp av företaget Täckningskollen. Det fungerade på så sätt att telefoner med alla typer av abonnemang placerades i sopbilar som hämtar avfall hos hushåll i kommunen. Från varje telefon exporterades sedan lagrade mätdata om mottagning, som kopplades samman med geografisk information om platsen.
När de första mätningarna var klara konstaterades det att skillnaderna mellan de olika leverantörernas nät var stora. 2015 genomfördes en andra, kompletterande scanning. När de kartorna jämförs syns en viss utveckling, men fortfarande finns det områden med dålig täckning.
- Vi ser att det är fortsatt stora skillnader, säger Lotti Jilsmo, landsbygdsutvecklare.
Resultatet av mätningarna finns tillgängligt på tackningskollen.se. Där går det också att jämföra de olika operatörernas täckning.
- Innan man väljer operatör tycker jag att man ska titta på kartorna för att se hur täckningen ser ut där man befinner sig, säger Lotti Jilsmo. Till exempel kan en operatör som har bra täckning för taltrafik vara sämre för den som vill surfa.
Stora skillnader i mobiltäckningen
Det är fortsatt stora skillnader mellan olika operatörers mobiltäckning i kommunen. Det visar slutrapporteringen av kommunens tvååriga mobiltäckningsundersökning.
Foto: Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!