Den nya organisationen är enligt Arla anpassad för att möta en "dramatiskt förändrad global mejerimarknad". I koncernledningen kommer det att finnas två kommersiella områden, benämnda som "Europa" och "International", med fokus på kunder, konsumenter och produktkategorier.
Marknadsföring och innovation lyfts upp till högsta ledningen, en #global supply chain# och en global mjölkpool inrättas - och dubbelarbete mellan länder minskas.
Enligt pressmeddelandet är Arlas ambition att den organiska tillväxten ska öka från 2 procent - vilket den legat på under de senaste åren - till minst 4 procent år 2020.
Huvudsakliga förändringar inom företaget: I Koncernledningen kommer det att finnas två kommersiella områden, ?Europa" och "International", med affärsledningar i olika länder med starkare kommersiellt fokus på kunder, konsumenter och produktkategorier.
? Marknadsföring och innovation lyfts upp till den högsta ledningen för att driva globala varumärken och ledarskap i produktkategorierna.
? En global supply chain och en global mjölkpool.
? En enklare organisation, prioriterade resurser för strategiska satsningar och medarbetare placerade närmre kunder och konsumenter. Minskat dubbelarbete mellan länder har nu möjliggjorts efter lyckad integration av tidigare fusionerade verksamheter.
? 500 av totalt 7000 tjänstemän blir övertaliga.
SVT:s "Uppdrag granskning" har nyligen synat Arla och företagets "bjudpolicy", där chefer har gett bort guldklockor, resor och smycken, samt bjudit på representationsmiddagar på stjärnkrogar, i företagets namn.
Vad vår tidning erfar kommer förändringarna inom Arla inte påverka verksamheten i Vimmerby.
Efter skandalerna: Arla sparkar ledningen - 500 jobb försvinner
Enligt ett pressmeddelande från mejerijätten Arla genomför man nu en stor omorganisation, där koncernledningen byts ut och totalt 500 personer får lämna koncernen.
Foto: Scanpix
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!