Det låter som manuset till en dålig film. Men ibland
överträffar ju som bekant sanningen fiktionen.
Ochnär larmet kom i helgen om att ett lastfartyg hade gått
på grund ett par kilometer utanför Stångehamn, söder om Oskarshamn, kunde nog
ingen ana utvecklingen av det hela.
Vår tidning kan nu berätta vad som verkligen hände – och den här historien är lika
osannolikt som tragisk och oförsvarlig.
För när det Färöiskt flaggade fartyget - med ryska befäl och filippinsk
besättning - gick på grund i natt var man riktigt snett på det. En halvmil
närmare bestämt, eftersom destinationen var Oskarshamns hamn.
Dessutom stod fartyget, som lämnade Visby hamn på
fredagskvällen, fast. På häpnadsväckande 90 centimeters djup. Och med tanke på
att båten är 80 meter lång, har 44 000 liter diesel i tankarna och behöver
minst fem meters djup för att överhuvudtaget kunna stäva framåt, är det inte
svårt att förstå att det var helt omöjligt att rubba kolossen.
Grundstötningen inträffade strax efter klockan två natten
till lördagen. Kustbevakningen och polisen larmades omkring klockan fem och var
ombord på båten strax innan klockan 20 minuter i sju på lördagsmorgonen.
Man kunde då snabbt konstatera att det var den ryske
styrmannen på båten som hade vaktuppdraget på fartyget när olyckan inträffade.
Och han var långt ifrån nykter.
Väl uppe i styrhytten togs dessutom fartygets 37-årige
kapten på bar gärning med att försöka köra loss fartyget. Och han visade sig
vara ännu fullare än sin 50-årige kollega.
Båda greps av polisen och fördes till polisstationen i
Oskarshamn. Provtagning ska, enligt källor till vår tidning, ha påvisat att båda
männen hade mycket mer än 1,0 i promille. Under lördagseftermiddagen anhölls de.
Styrmannen är misstänkt för grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik,
medan kaptenen är misstänkt för grovt sjöfylleri
Men det slutar inte där.
Nästa problem som uppstod var att det ombord på båten
inte fanns någon som hade behörighet att försöka få loss båten.
Så vad göra?
Jo, Kustbevakningen fick senare under lördagen helt
enkelt ta med sig den tillnyktrade kaptenen ut till fartyget igen, så att han
kunde ge instruktioner till annan personal på båten hur de skulle göra för att
underlätta för samtliga parter att få loss båten.
Beslut om och när en bärgning får ske fattas av Transportstyrelsens fartygsinspektör.