Bäst i Kalmar har det gått för
Lindsdals IF, som sålde lotter för 1 229 000 kronor, följt av Västerviks FF och
Oskarshamns AIK.
Folkspels produkter
Sverigelotten och Bingolotto säljs av över 9000 föreningar och klubbar runt om
i landet. Det är nästan var fjärde förening och bland idrottsföreningarna är
det så många som var tredje klubb. Under 2016 ökade försäljningen med sex
procent jämfört med året innan.
Bäst i landet sålde
handbollsklubben IK Sävehof. Där gav en imponerande lottförsäljning på drygt
2,3 miljoner föreningen ett tillskott på närmare 900 000 kronor.
Eftersom
Folkspel ägs av Sveriges föreningsliv finns det inga privata vinstintressen.
Allt överskott går tillbaka till föreningslivet. Och för flera föreningar har
lottförsäljningen blivit den största inkomstkällan.
– Fritidsaktiviteter kostar, både för föräldrar,
föreningar och lag. Vårt mål är att generera så mycket pengar som möjligt till
Sveriges föreningsliv. Under våra 25 år har vi delat ut över 16,1
miljarder. Och mer kommer det att bli, säger Hans Sahlin, VD för Folkspel.
Bingolotto och skraplotten Sverigelotten är båda populära att sälja. Av de 25 kronor som Sverigelotten kostar, får föreningen som säljer tillbaka mellan 8-11 kronor/lott beroende på hur många de säljer. För varje såld Bingolott får föreningen tillbaka 15-18 kronor. Och bäst av allt är kanske att den som köper lotten kan känna sig nöjd, vare sig det blir vinst eller ej eftersom lottköpet har bidragit till att bygga upp och skapa ett starkare föreningsliv.