Coronaviruset drabbar mÄnga just nu. NÀr företag fÄr Àgna sig Ät att rÀdda sina verksamheter gÄr det Àven ut över annonsförsÀljningen inom svensk media.
NTM, dĂ€r bland andra Vimmerby Tidning/Kinda-Posten, Gotlands Media, Södermanlands Nyheter, Norrköpings Tidningar och Ăstgöta Correspondenten ingĂ„r, Ă€r inget undantag.
â Vi ser ett stort annonstapp i hela landet. Tittar man pĂ„ NTM sĂ„ tappade vi cirka 30 procent av annonsintĂ€kterna i mars i jĂ€mfört med mars förra Ă„ret, sĂ€ger Lina Hedenström, vd för NTM.
Efter fackliga förhandlingar stÄr det nu klart att det blir tillfÀlliga korttidspermitteringar pÄ den kommersiella sidan inom NTM. Permitteringarna inleddes mÄndagen den 30 mars.
â Det kĂ€nns jĂ€ttetrĂ„kigt att vi mĂ„ste genomföra det hĂ€r. Men vi gör permitteringar för att slippa varsel.
För hela NTM handlar det om 150 permitteringar dÀr anstÀllda fÄr jobba cirka 40 procent.
â VĂ„r annonsavdelning kommer att vara bemannad hela tiden och finns dĂ€r för kunderna. VĂ„r mĂ„lsĂ€ttning Ă€r att hĂ„lla en hög nivĂ„ pĂ„ annonsförsĂ€ljningen, sĂ€ger Lina Hedenström.
Inom Ăst Media, dĂ€r Vimmerby Tidning/Kinda-Posten och VĂ€sterviks-tidningen ingĂ„r, handlar det totalt om 19 permitteringar pĂ„ den kommersiella sidan.
â Jag vill gĂ€rna lyfta fram att det samtidigt finns ett vĂ€ldigt stort intresse för att följa nyheterna genom vĂ„ra kanaler under den hĂ€r krisen. Det Ă€r mĂ„nga som vĂ€nt sig till oss för att fĂ„ trovĂ€rdig information, sĂ€ger Nils Olauson, vd för Ăst Media.