HĂ€lften av de skolor â fristĂ„ende och kommunala â som Skolinspektionen hade tillsyn av under fjolĂ„ret fick kritik pĂ„ ett eller flera omrĂ„den, exempelvis stökiga lektioner eller otillrĂ€ckligt med stöd till behövande elever. Det framgĂ„r av myndighetens Ă„rsrapport.
Myndigheten lyfter sÀrskilt problem med Waldorfskolor och konfessionella (religiösa) friskolor. NÀr myndigheten i fjol granskade 47 av landets cirka 60 konfessionella friskolor upptÀcktes brister hos 24 av dem. PÄ fem av skolorna var bristerna kopplade till den religiösa inriktningen. Det handlade om bön och lovsÄng pÄ undervisningstid, och i nÄgot fall om att eleverna inte fick undervisning i sex och samlevnad.
ââVarje gĂ„ng vi hittar nĂ„got sĂ„dant Ă€r det anmĂ€rkningsvĂ€rt, sĂ€ger HelĂ©n Ăngmo, Skolinspektionens generaldirektör.
Under fjolĂ„ret granskade myndigheten ocksĂ„ 35 Waldorfskolor, varav 27 fick kritik. Det handlade bland annat om att elever inte fĂ„r tidiga stödinsatser, vilket lĂ€rare motiverade med att man âinte har lika brĂ„ttom med bokstĂ€ver som pĂ„ andra skolorâ.
Skolinspektionen skickar nu frÄgan till regeringen om det inte behövs en översyn av Waldorfskolornas regelverk. Det rör bland annat undantaget frÄn kravet pÄ lÀrarlegitimation och behörighet för lÀrare.
BÄde smÄ och stora
à rsrapporten pekar pÄ att friskolor med brister kan ha bÄde smÄ och stora Àgare.
Flera av den stora Thorenkoncernens skolor har kritiserats för att eleverna inte fÄtt den undervisning de har rÀtt till, och att obehöriga lÀrare anvÀnts i hög grad. Men Skolinspektionen varslar ocksÄ regeringen om brÀcklig ekonomi hos flera mindre friskolehuvudmÀn.
ââVi ser gĂ€rna vĂ€gledning i lagstiftningen. FristĂ„ende huvudmĂ€n ska ha ekonomisk stabilitet, men det Ă€r en ganska allmĂ€nt hĂ„llen bestĂ€mmelse. Bör det finnas en buffert, sĂ„ att skolan klarar ett tapp om flera elever slutar? sĂ€ger HelĂ©n Ăngmo.
Fortsatt segregation
TT: Ăr de fristĂ„ende skolorna överrepresenterade nĂ€r det gĂ€ller problem och brister?
ââNej, det kan vi inte sĂ€ga. Det handlar mer om huvudmannens allmĂ€nna kapacitet, och hur man leder och styr verksamheten. Men nĂ€r det gĂ€ller friskolor som fĂ„tt riktigt allvarlig kritik och som vi stĂ€ngt rör det ofta mindre huvudmĂ€n, sĂ€ger HelĂ©n Ăngmo.
I Ă„rsrapporten pekar myndigheten ocksĂ„ pĂ„ att flertalet skolhuvudmĂ€n inte gör tillrĂ€ckligt för att bryta skolsegregationen. Tre av fyra huvudmĂ€n â de flesta kommunala â behöver göra mer för att lyfta skolorna med de svagaste kunskapsresultaten och/eller största personalomsĂ€ttningen.
Skolminister Lotta Edholm (L) hÄller med Skolinspektionen om att det behövs mer vÀgledning i lagstiftningen nÀr det gÀller krav pÄ smÄ friskolors ekonomiska stabilitet. Den kommande friskoleutredningen kommer att fÄ titta pÄ det.
ââMan mĂ„ste kunna visa att man har en ekonomisk stabilitet i botten. Det Ă€r enormt viktigt, sĂ€ger Edholm.
ââDet Ă€r ocksĂ„ viktigt, om skolan tĂ€nker lĂ€gga ned, att det finns kapital för att eleverna under en övergĂ„ngstid kan gĂ„ kvar i skolan och för att skolan ska kunna avvecklas pĂ„ ett ansvarsfull sĂ€tt.
NÀr det gÀller Waldorfskolor, sÄ vill skolministern först sÀtta sig in i Skolinspektionens rapport, innan hon kan uttala sig om behovet av en översyn av regelverket.