ââDetta Ă€r den största satsningen pĂ„ infrastruktur i modern tid, sade han nĂ€r infrastrukturpropositionen presenterades.
Propositionen lÀgger de ekonomiska ramarna för infrastrukturÄtgÀrder i Sverige Är 2022-2033.
Nuvarande ram för 2018-2029 ligger pĂ„ 622,5 miljarder kronor i 2017 Ă„rs priser. Den höjs nu till 799 miljarder. Ăven om det Ă€r i 2021 Ă„rs priser, sĂ„ innebĂ€r det en höjning med 21 procent.
Miljöminister Per Bolund (MP) Àr glad över att kunna presentera höjningen.
ââVi ska bygga vĂ€rldens första fossilfria vĂ€lfĂ€rdsland, sĂ€ger han.
Det finns tryck frÄn mÄnga hÄll, inte minst kommuner och regioner, pÄ mer pengar till infrastruktur. MÄnga anser att en höjning pÄ 20 procent Àr nödvÀndig.
RĂ€cker till mer
Enligt regeringen kommer pengarna att rÀcka till att fortsÀtta som tÀnkt med de infrastrukturÄtgÀrder som finns i nuvarande sÄ kallade nationella plan. Till exempel jÀrnvÀgsprojekten SydostlÀnken och Göteborg-BorÄs, vÀgprojektet TvÀrförbindelse Södertörn eller satsningarna pÄ ökad kapacitet i LuleÄs och Göteborgs hamnar.
Infrastrukturminister Eneroth uppger att inga projekt ska behöva lyftas ur den nuvarande planen för att skapa utrymme för annat eller pÄ grund av omprioriteringar.
ââLagt kort ligger, sĂ€ger han.
Enligt regeringen rÀcker pengarna Àven till nya projekt som inte finns i nuvarande plan.
ââDet Ă€r en viktig signal. Det finns behov av en del nya satsningar, sĂ€ger Eneroth.
Han pekar pÄ att det finns önskemÄl frÄn hela landet om att ÄtgÀrda brister. I till exempel Norrbotten planerar företag stora investeringar behöver bÀttre transportmöjligheter.
Svarar ja
Enligt Eneroth och Bolund öppnar den höjda ekonomiska ramen Àven för nya deletapper nÀr det gÀller höghastighetstÄg. Trots mÄnga oklarheter, svarar bÄda ett rakt "ja" pÄ frÄgan om nya stambanor ska byggas frÄn Stockholm till Göteborg och Malmö.
Men i vilken takt de ska byggas, hur de ska byggas och vad de fÄr kosta finns i dag inget beslut om.
För nÀrvarande finns bara tre delstrÀckor med i nuvarande nationella plan för 2018-2029; JÀrna-Linköping, Göteborg-BorÄs samt HÀssleholm-Lund.
NÀr riksdagen godkÀnt den nya ekonomiska ramen ska Trafikverket ta fram ett förslag pÄ ny plan för prioriterade infrastrukturÄtgÀrder 2022-2033. Eneroth Àr försiktigt nÀr det gÀller att utlova nya delstrÀckor i den planen.
ââGivet att stambaneprojekten ska vara klara 2040, sĂ„ Ă€r det klart att Trafikverket kommer att kunna föreslĂ„ detta, sĂ€ger han.
Miljöminister Bolund Àr inte lika försiktig.
ââMan kan utgĂ„ ifrĂ„n att det kommer nya etapper, sĂ€ger han.
Oklar prislapp
Bolund tillÀgger att pengarna samtidigt Àven rÀcker till andra planerade jÀrnvÀgssatsningar runt om i landet. Enligt honom ger den nya ekonomiska ramen till exempel ett utrymme för att fÀrdigstÀlla Norrbotniabanan mellan UmeÄ och LuleÄ.
Men Trafikverket har tidigare betonat vikten av att underhÄlla och förbÀttra det vÀg- och jÀrnvÀgsnÀt som finns, i stÀllet för att satsa pÄ nya projekt. Myndigheten bedömde i ett underlag till regeringen att en höjning av ekonomiska ramen med 20 procent skulle rÀcka för att upprÀtthÄlla vÀgnÀtets och jÀrnvÀgens funktionalitet, samt till ÄtgÀrder i nuvarande plan. DÀremot inte till nÄgra nya investeringsprojekt.
Det helhetsförslag pÄ nya stambanor som för nÄgra Är sedan förhandlades fram av staten, kommuner och regioner i den sÄ kallade Sverigeförhandlingen bedöms av Trafikverket kosta 295 miljarder kronor.
Bolund tror dock att Trafikverket "ser" att den överenskommelsen Àr viktig för utvecklingen i stora delar av landet.
"Ingen grÀddfil"
Regeringen har förhandlat fram infrastrukturpropositionen med Centern (C) och Liberalerna (L). L anser att höghastighetsbanor Àr för dyrt och vill prioritera annat, som bÀttre möjligheter att arbetspendla.
L:s ekonomisk politiske talesperson Mats Persson rÀknar med att Trafikverket kommer att vilja skjuta nya stambanor pÄ framtiden.
ââDet blir ingen grĂ€ddfil för dem som Miljöpartiet vill, sĂ€ger han.
C:s infrastrukturpolitiske talesperson Anders à kesson rÀknar med att nya etapper för höghastighetstÄg finns med i den nationella planen nÀsta Är.
Viktigast för C har dock varit att de 799 miljarderna i infrastrukturpropositionen kommer hela landet till del, till exempel genom att det ska finnas pengar till underhÄll av mindre vÀgar ute i landet.
ââHela landet-perspektivet Ă€r viktigt, sĂ€ger Ă kesson.