Regeringen: Nya stambanor ska byggas

Regeringen vill lĂ€gga 799 miljarder kronor pĂ„ frĂ€mst vĂ€g och jĂ€rnvĂ€g Ă„ren 2022–2033. Det öppnar för nya satsningar pĂ„ höghastighetstĂ„g, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) presenterar infrastrukturpropositionen.

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) presenterar infrastrukturpropositionen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Transporter2021-04-16 15:41

– Detta Ă€r den största satsningen pĂ„ infrastruktur i modern tid, sade han nĂ€r infrastrukturpropositionen presenterades.

Propositionen lÀgger de ekonomiska ramarna för infrastrukturÄtgÀrder i Sverige Är 2022-2033.

Nuvarande ram för 2018-2029 ligger pĂ„ 622,5 miljarder kronor i 2017 Ă„rs priser. Den höjs nu till 799 miljarder. Även om det Ă€r i 2021 Ă„rs priser, sĂ„ innebĂ€r det en höjning med 21 procent.

Miljöminister Per Bolund (MP) Àr glad över att kunna presentera höjningen.

– Vi ska bygga vĂ€rldens första fossilfria vĂ€lfĂ€rdsland, sĂ€ger han.

Det finns tryck frÄn mÄnga hÄll, inte minst kommuner och regioner, pÄ mer pengar till infrastruktur. MÄnga anser att en höjning pÄ 20 procent Àr nödvÀndig.

RĂ€cker till mer

Enligt regeringen kommer pengarna att rÀcka till att fortsÀtta som tÀnkt med de infrastrukturÄtgÀrder som finns i nuvarande sÄ kallade nationella plan. Till exempel jÀrnvÀgsprojekten SydostlÀnken och Göteborg-BorÄs, vÀgprojektet TvÀrförbindelse Södertörn eller satsningarna pÄ ökad kapacitet i LuleÄs och Göteborgs hamnar.

Infrastrukturminister Eneroth uppger att inga projekt ska behöva lyftas ur den nuvarande planen för att skapa utrymme för annat eller pÄ grund av omprioriteringar.

– Lagt kort ligger, sĂ€ger han.

Enligt regeringen rÀcker pengarna Àven till nya projekt som inte finns i nuvarande plan.

– Det Ă€r en viktig signal. Det finns behov av en del nya satsningar, sĂ€ger Eneroth.

Han pekar pÄ att det finns önskemÄl frÄn hela landet om att ÄtgÀrda brister. I till exempel Norrbotten planerar företag stora investeringar behöver bÀttre transportmöjligheter.

Svarar ja

Enligt Eneroth och Bolund öppnar den höjda ekonomiska ramen Àven för nya deletapper nÀr det gÀller höghastighetstÄg. Trots mÄnga oklarheter, svarar bÄda ett rakt "ja" pÄ frÄgan om nya stambanor ska byggas frÄn Stockholm till Göteborg och Malmö.

Men i vilken takt de ska byggas, hur de ska byggas och vad de fÄr kosta finns i dag inget beslut om.

För nÀrvarande finns bara tre delstrÀckor med i nuvarande nationella plan för 2018-2029; JÀrna-Linköping, Göteborg-BorÄs samt HÀssleholm-Lund.

NÀr riksdagen godkÀnt den nya ekonomiska ramen ska Trafikverket ta fram ett förslag pÄ ny plan för prioriterade infrastrukturÄtgÀrder 2022-2033. Eneroth Àr försiktigt nÀr det gÀller att utlova nya delstrÀckor i den planen.

– Givet att stambaneprojekten ska vara klara 2040, sĂ„ Ă€r det klart att Trafikverket kommer att kunna föreslĂ„ detta, sĂ€ger han.

Miljöminister Bolund Àr inte lika försiktig.

– Man kan utgĂ„ ifrĂ„n att det kommer nya etapper, sĂ€ger han.

Oklar prislapp

Bolund tillÀgger att pengarna samtidigt Àven rÀcker till andra planerade jÀrnvÀgssatsningar runt om i landet. Enligt honom ger den nya ekonomiska ramen till exempel ett utrymme för att fÀrdigstÀlla Norrbotniabanan mellan UmeÄ och LuleÄ.

Men Trafikverket har tidigare betonat vikten av att underhÄlla och förbÀttra det vÀg- och jÀrnvÀgsnÀt som finns, i stÀllet för att satsa pÄ nya projekt. Myndigheten bedömde i ett underlag till regeringen att en höjning av ekonomiska ramen med 20 procent skulle rÀcka för att upprÀtthÄlla vÀgnÀtets och jÀrnvÀgens funktionalitet, samt till ÄtgÀrder i nuvarande plan. DÀremot inte till nÄgra nya investeringsprojekt.

Det helhetsförslag pÄ nya stambanor som för nÄgra Är sedan förhandlades fram av staten, kommuner och regioner i den sÄ kallade Sverigeförhandlingen bedöms av Trafikverket kosta 295 miljarder kronor.

Bolund tror dock att Trafikverket "ser" att den överenskommelsen Àr viktig för utvecklingen i stora delar av landet.

"Ingen grÀddfil"

Regeringen har förhandlat fram infrastrukturpropositionen med Centern (C) och Liberalerna (L). L anser att höghastighetsbanor Àr för dyrt och vill prioritera annat, som bÀttre möjligheter att arbetspendla.

L:s ekonomisk politiske talesperson Mats Persson rÀknar med att Trafikverket kommer att vilja skjuta nya stambanor pÄ framtiden.

– Det blir ingen grĂ€ddfil för dem som Miljöpartiet vill, sĂ€ger han.

C:s infrastrukturpolitiske talesperson Anders Åkesson rĂ€knar med att nya etapper för höghastighetstĂ„g finns med i den nationella planen nĂ€sta Ă„r.

Viktigast för C har dock varit att de 799 miljarderna i infrastrukturpropositionen kommer hela landet till del, till exempel genom att det ska finnas pengar till underhÄll av mindre vÀgar ute i landet.

– Hela landet-perspektivet Ă€r viktigt, sĂ€ger Åkesson.

Fakta: Infrastrukturpropositionen

799 miljarder kronor (mdr) till infrastruktur 2022-2033, vilket kan jÀmföras med 622,5 mdr 2018-2029.

Summorna Àr dock i 2021 Ärs respektive 2017 Ärs priser.

Av de 799 miljarderna gÄr 437 mdr till utveckling av infrastruktur, en ökning med 103,5 mdr.

197 mdr gÄr till drift och underhÄll av vÀg, en ökning 33 mdr.

165 mdr gÄr till drift och underhÄll av jÀrnvÀg, en ökning med 40 mdr.

Utöver 799 mdr berĂ€knas 77 mdr tillkomma frĂ„n ban- och trĂ€ngselavgifter 2022–2033.

KĂ€lla: Regeringen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!