SÄ ska krockskydd bli lika för alla

Varför Ă€r skaderisken vid en trafikolycka högre för kvinnor Ă€n för mĂ€n? Det ska utredas internationellt – under svensk ledning.

En internationell arbetsgrupp har bildats för att försöka komma till rÀtta med ojÀmlik krocksÀkerhet i trafiken. Arkivbild.

En internationell arbetsgrupp har bildats för att försöka komma till rÀtta med ojÀmlik krocksÀkerhet i trafiken. Arkivbild.

Foto: Mark Earthy/TT

Trafik2023-03-24 04:59

"Det vi ska göra nu Àr att undersöka hur krockskador pÄverkas utifrÄn Älder, kön, lÀngd och vikt. Vi ska sammanstÀlla kunskap för att se om behov finns för att utveckla ett inkluderande regelverk inom omrÄdet", sÀger Pernilla Bremer, utredare pÄ Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Hon Àr ocksÄ ordförande för en ny informell arbetsgrupp inom FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) och ska leda arbetet för jÀmlik krocksÀkerhet.

Kvinnors skaderisk Àr högre, bÄde för mÄnga typer av skador och för mÄnga typer av krockar.

"Till exempel har kvinnor högre risk att drabbas av extremitetskador och nackskador. Vi behöver veta mer om varför det Àr sÄ, fÄ in jÀmlikhetsperspektivet inom omrÄdet och om behov finns arbeta fram ett inkluderande regelverk dÀr fokus Àr pÄ krocksÀkerhet för alla", sÀger Pernilla Bremer.

Gruppen ska granska statistik och regler, föreslÄ uppdateringar av regler samt undersöka möjligheter till virtuell simulering för att förbÀttra jÀmlikheten.

DĂ€r finns representanter frĂ„n industrin och lĂ€nder som exempelvis USA, Indien, Österrike och Japan.

"Vi ska gĂ„ in i arbetet utan förutfattade meningar – försöka tĂ€nka nytt, samla kunskap och analysera för att fĂ„ syn pĂ„ problemen", sĂ€ger Bremer.

Fakta: UNECE och arbetsgruppen

Inom ramen för FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) finns en expertarbetsgrupp för passiv sÀkerhet (GRSP) som utarbetar regelförslag om passiva sÀkerhetskrav för fordon.

Passiva sÀkerhetskrav Àr sÄdant som ska minska risken för personskador vid kollision, exempelvis krav pÄ krocksÀkerhetssystemen som bilbÀlte och krockkuddar.

Expertgruppen anvÀnder forskning och analyser för att utveckla passiva sÀkerhetskrav för fordon.

GRSP sammantrÀder officiellt tvÄ gÄnger per Är och ger informella grupper specifika problem som behöver lösas snabbt eller som krÀver sÀrskild expertis.

Den 8 mars i Är, pÄ internationella kvinnodagen, tillsattes en sÄdan informell grupp för att jobba med jÀmlik krocksÀkerhet. Pernilla Bremer, utredare vid Transportstyrelsen, leder arbetet.

KĂ€lla: Transportstyrelsen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!