Efter skredet: "Väntade mig värre köer"

Trafikverket varnade om trafikkaos efter jordskredet i Stenungsund – och pendlarna verkar ha lyssnat. Morgontrafiken rullade på utan större köer på måndagen. –Kanske blir alla köer i morgon i stället, säger arbetspendlaren Karolina Åström.

Pendlaren Paul Juhlin tycker att färden till jobbet gått bra, trots att bussen inte längre kan köra på E6:an.

Pendlaren Paul Juhlin tycker att färden till jobbet gått bra, trots att bussen inte längre kan köra på E6:an.

Foto: Adam Ihse/TT

Trafik2023-09-25 08:49

Ett pärlband av lyktor lyser upp den ljusrosa soluppgången. Redan före klockan sju på morgonen rullar en lång karavan av lastbilar, bussar och personbilar sakta genom rondellen vid Stora höga-motet utanför Stenungsund.

Där leds trafiken om från den raserade motorvägen till gamla E6:an, väg 650.

– Jag åkte 40 minuter tidigare i morse för att hinna före alla skolbussarna, som brukar orsaka köer. Men det var inte så farligt faktiskt, säger Karolina Åström, som stannat vid en mack för att kontrollera lufttrycket i sina däck.

Hon bor i Ucklum, kör varje dag de dryga två milen till arbetet i Kode och oroade sig på förhand för hur jordskredet skulle påverka pendlingen.

– Jag hade väntat mig värre. Jag trodde nog att det skulle vara kö hela vägen, säger hon.

"Påverkar alla boende"

Ett par meter bort står Alyssa Englund och tankar sin bil. Hon bor växelvis på Tjörn och i Spekeröd och slipper därför köra på den drabbade sträckan.

– Men min mamma har fått direktiv om att jobba hemma i dag, de ska inte ens försöka ta sig ut i trafiken. Jag har haft tur men det är förmodligen mycket värre för andra, säger hon.

– Det här är inte kul för någon. Det blir väldigt mycket påverkan för alla som bor här.

Helgens jordskred i Stenungsund väntas få stor påverkan på trafiken. E6 är helt avstängd mellan Stenungsund och Ljungskile – och det saknas än så länge en prognos för när vägen kan vara återställd igen.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, delar bilden av att trafiken verkat flyta på i morgonrusningen.

– Vi hoppas att folk har lyssnat på nyheterna och tagit till sig informationen om att vänta och se hur trafiken ser ut innan man själv ger sig iväg, säger Olsson.

Trafikverket: Välj E45

Vanligtvis har E6:an i Stenungsund i snitt 10 000 till 12 000 förbipasserande fordon varje dygn – något som nu ska fördelas på E45:an och den mindre riksväg 650.

– Det brukar ta ett till två dygn för att vana pendlare och biltrafik ska ta andra vägar än de brukar. Vi ber folk att utnyttja E45 före riksväg 650 för att minska tungtrafiken till Ucklum, säger Bengt Olsson.

I centrala Stenungsund kliver en ström morgontrötta resenärer av bussen från Uddevalla. Redan före skredet var tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla avstängd på grund av ett spårarbete – och nu påverkas ersättningsbussarna av den avstängda motorvägen.

Men Uddevallabon Paul Englund, som pendlar till jobbet i Stenungsund, tar det hela med jämnmod:

– Vi åkte en lite skumpigare väg så jag kunde inte läsa på bussen som vanligt. Men det tog bara 6-7 minuter längre tid än det brukar, säger han.

Rättad: I en tidigare version uppgavs fel tidsangivelse för när pendlare brukar ändra sina resvanor.

Karolina Åström åkte 40 minuter tidigare än vanligt till jobbet för att slippa de värsta köerna efter att ett jordskred förstört E6:an utanför Stenungsund.
Karolina Åström åkte 40 minuter tidigare än vanligt till jobbet för att slippa de värsta köerna efter att ett jordskred förstört E6:an utanför Stenungsund.
Fakta: Trafiken

E6 är helt avstängd mellan Stenungsund och Ljungskile efter helgens jordskred. Trafiken leds i stället om till E45 och riksväg 650. Det finns ingen prognos för när vägen kan vara återställd igen.

Trafikverket har infört fler trafikkontroller, bland annat med kameror, för att kontrollera trafikflödet. Myndigheten har även förberett med tungbärgare samt TMA-bilar för att snabbt kunna vidta åtgärder vid behov.

TMA-bilar, eller så kallade "kuddbilar", är ett påkörningsskydd som framför allt används vid vägarbeten. Skyddet består av ett deformationsblock med tillhörande ljustavla som monteras baktill på ett arbetsfordon eller lastbil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!