Det Àr en minskning med 2,3 procentenheter jÀmfört med mÄnaden dessförinnan, november, dÄ 90,5 procent av tÄgen kom fram i tid. Det Àr ocksÄ den klart sÀmsta decembernoteringen under de senaste nio Ären.
OvÀder, obehöriga pÄ spÄren och pandemin pekas ut som förklaringar.
"Men jag har sagt det förut och sĂ€ger det igen â punktlighet Ă€r resultatet av mĂ„nga faktorer, brister en del i kedjan blir heller inte leveransen den utlovade i form av en tillförlitlig och punktlig trafik", sĂ€ger Roberto Maiorana, chef för verksamhetsomrĂ„de Trafik vid Trafikverket.
Punktligheten trillade ned under 90 procent tvÄ gÄnger under 2021. Den första gÄngen den gjorde det var i februari, dÄ 88,8 procent av tÄgen fram i tid. Det var dÄ den sÀmsta procenten pÄ över tvÄ Är.
SlÄr man ihop hela Äret 2021 landar punktligheten pÄ 92,0 procent. Snittet för de senaste nio Ären Àr 91,8 procent.
TÄgtrafikens bottennotering för Ärets sista mÄnad sattes den 6 december, dÄ endast 73 procent av tÄgen kom fram i tid. PÄ nyÄrsafton nÄdde man toppnoteringen med 95,2 procents punktlighet.
JÀrnvÀgsbranschens definition av punktlighet Àr rÀtt tid plus fem minuter. Om ett tÄg kommer fram till sin slutstation 5.59 minuter efter utsatt tid rÀknas det som i tid, allt efter det Àr försenat.