Samlarobjekt nÀst ut nÀr Instagram byter spÄr

GĂ„vor, stjĂ€rnor och samlarobjekt – Meta planerar flera nya sĂ€tt pĂ„ vilket mĂ€nniskor kan ta betalt för innehĂ„ll pĂ„ sina plattformar.

Reels Àr Instagrams svar pÄ Tiktoks videoflöde, och ett av sÀtten som plattformen försöker att locka över den yngre generationen som hellre anvÀnder konkurrerande sociala plattformar. Nu satsar Instagram Àven pÄ NFT:er.

Reels Àr Instagrams svar pÄ Tiktoks videoflöde, och ett av sÀtten som plattformen försöker att locka över den yngre generationen som hellre anvÀnder konkurrerande sociala plattformar. Nu satsar Instagram Àven pÄ NFT:er.

Foto: Tali Arbel/AP/TT

Tech2022-11-03 21:34

I ett uttalande pÄ sin hemsida berÀttar Meta om planerna. Facebook- och Instagram-Àgaren tÀnker bland annat lÀgga en hel del krut pÄ NFT:er nÀr det kommer till Instagram.

NFT stÄr för "non-fungible tokens" och Àr ett slags Àkthetsbevis dÀr Àgarskapet lagras i en blockkedja som hindrar att det digitala Àgarcertifikatet kopieras.

För Instagram kan det handla om symboler, skapade av kreatörer pÄ plattformen, som det gÄr att köpa. En slags digitala samlarobjekt helt enkelt. Funktionen Àr inte revolutionerande men ytterligare ett tydligt steg för Instagram bort frÄn den bilddagboksplattform det en gÄng var.

Meta skriver vidare att det Àven ska gÄ att visa upp NFT:er införskaffade pÄ andra plattformar pÄ Instagram i framtiden. NTF-testet inleds i USA innan det vÀntas lanseras globalt.

Företaget vill Àven göra det enklare för anvÀndare att skicka gÄvor och pengar till sina favoritkreatörer. Eller stjÀrnor, köpta för pengar, till den man tycker gör bra innehÄll. Det hÀr rör sÄvÀl Facebook som Instagram.

Facebook (3 miljarder anvÀndare) och Instagram (1,5 miljarder) Àr fortsatt betydligt större plattformar Àn Tiktok (1 miljard). Men kinesiskt Àgda Tiktok dominerar bland yngre.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!