I ett uttalande pÄ sin hemsida berÀttar Meta om planerna. Facebook- och Instagram-Àgaren tÀnker bland annat lÀgga en hel del krut pÄ NFT:er nÀr det kommer till Instagram.
NFT stÄr för "non-fungible tokens" och Àr ett slags Àkthetsbevis dÀr Àgarskapet lagras i en blockkedja som hindrar att det digitala Àgarcertifikatet kopieras.
För Instagram kan det handla om symboler, skapade av kreatörer pÄ plattformen, som det gÄr att köpa. En slags digitala samlarobjekt helt enkelt. Funktionen Àr inte revolutionerande men ytterligare ett tydligt steg för Instagram bort frÄn den bilddagboksplattform det en gÄng var.
Meta skriver vidare att det Àven ska gÄ att visa upp NFT:er införskaffade pÄ andra plattformar pÄ Instagram i framtiden. NTF-testet inleds i USA innan det vÀntas lanseras globalt.
Företaget vill Àven göra det enklare för anvÀndare att skicka gÄvor och pengar till sina favoritkreatörer. Eller stjÀrnor, köpta för pengar, till den man tycker gör bra innehÄll. Det hÀr rör sÄvÀl Facebook som Instagram.
Facebook (3 miljarder anvÀndare) och Instagram (1,5 miljarder) Àr fortsatt betydligt större plattformar Àn Tiktok (1 miljard). Men kinesiskt Àgda Tiktok dominerar bland yngre.