Friande domar mot Estonia-filmare överklagas

Åklagaren överklagar tingsrättens friande dom mot de två män som åtalats för brott mot Estonialagen.

Åklagare Helene Gestrin överklagar tingsrättens friande domar mot de två personer som åtalats för brott mot Estonialagen. Arkivbild.

Åklagare Helene Gestrin överklagar tingsrättens friande domar mot de två personer som åtalats för brott mot Estonialagen. Arkivbild.

Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Stockholm2021-02-24 13:25

"Till skillnad från tingsrätten så anser jag att Estonialagen är tillämplig i detta fall, oavsett om de åtalade personerna befunnit sig ombord på en svensk eller tysk båt. Lagen står inte i strid med folkrätten utan kan tillämpas mot svenskarna som fanns ombord", säger åklagaren Helene Gestrini ett pressmeddelande.

Dykningarna gjordes i september 2019 vid den plats i Östersjön där Estonia gick under 25 år tidigare. Filmteamet, som leddes av journalisten Henrik Evertsson, sänkte ner en dykrobot till vraket. Bilderna som dykroboten fångade visade ett tidigare okänt hål i Estonias vrak – och användes senare i Dplay-dokumentären för vilken Evertsson fick stora Journalistpriset 2020.

För dykningen åtalades dock Henrik Evertsson och hans kollega, vrakexperten Linus Andersson. De var de enda svenskarna ombord på fartyget som roboten utgick från.

De åtalade har nekat till brott och bland annat pekat på att de färdades från Tyskland, med en tysk båt, och därmed ansåg sig stå under tysk lag. Den särskilda lagen om gravfrid vid Estonia har undertecknats av en rad länder runt Östersjön, men inte av Tyskland.

Göteborgs tingsrätt gjorde samma bedömning som filmteamet om detta. Den svenska lagen om gravfrid vid Estonia strider "mot folkrättens principer om att stater inte kan utöva makt över andra staters fartyg som befinner sig på öppet hav", skrev domstolen i ett pressmeddelande.

– Internationell rätt vinner över den svenska lagen, sade Robert Eneljung, rådman i Göteborgs tingsrätt, till TT efter tingsrättsdomen.

Fakta: Estoniakatastrofen

Passagerarfärjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. Färjan hade lämnat hamnen i Tallinn kvällen före, men kantrade knappt halvvägs till Stockholm och sjönk på mindre än en timme.

852 människor omkom i katastrofen. 501 av dem var svenskar.

137 personer räddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev att fästena och låsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mängder vatten forsade in på bildäck.

Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krävt att det snabba förloppet då Estonia sjönk måste utredas ytterligare.

Efter det att dokumentären "Estonia – fyndet som ändrar allt" sänts på Discovery har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!