Pisaresultaten sĂ€tter liksom tidigare Ă„rs resultat fingret pĂ„ det största problemet i svensk skola â skillnaderna mellan olika elevgrupper, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n.
För att rÄda bot pÄ ojÀmlikheten krÀvs betydligt större insatser Àn ett mobilförbud, menar hon.
ââPolitikerna behöver ta ett nationellt ansvar för finansieringen av skolan. I dag ser vi att kommuner inte har tillrĂ€ckligt med pengar och att de skĂ€r ned. MĂ„nga kommuner har svĂ„rt att klara av det kompensatoriska uppdraget och dĂ„ brister likvĂ€rdigheten.
Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) kallar ÄtgÀrden "en kulturförÀndring" som enligt Tidöpartiernas bedömning kommer bidra till bÀttre kunskapsresultat, men den bedömningen delar inte à sa Fahlén.
Hon anser i stÀllet att politikerna borde lÀgga mer krut pÄ att se till att lÀrarna fÄr mer tid till förberedelse och efterarbete samt att de har lagom mÄnga elever i sin klass.
ââEn lĂ€rare som hinner förbereda sig, har lagom mĂ„nga elever i sin klass och som efterĂ„t har tid att fundera pĂ„ hur man kan gĂ„ vidare skapar förutom studiero, bĂ€ttre kunskaper, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n.