Fyra av fem isbrytare i drift

Alla Sjöfartsverkets isbrytare utom en har nu tagits i bruk för säsongen. Men den milda väderleken innebär att arbetsbelastningen är relativt låg.

Sjöfartsverkets isbrytare Atle och Frej vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild.

Sjöfartsverkets isbrytare Atle och Frej vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Sjöfart2023-01-18 01:10

Isbrytarsäsongen har hittills varit lugn till följd av att temperaturen sjunkit till jämförelsevis få minusgrader.

– Vi borde ha legat på omkring minus 10, 20 eller 35 dagtid och någon natt med minus 30 i Norrbottens kustland, men det har vi inte haft än, säger Amund Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Av dem fem isbrytarna assisterar tre – Ale, Frej och Ymer – mestadels sjöfarten vid farlederna kring Umeå medan Atle används uppe i Bottenviken.

Det femte fartyget, Oden, befinner sig ännu på ett varv i Landskrona efter en reparation men är nu i princip klar och kommer att lämna skånskt vatten under fredagsdygnet.

– Det innebär att flottan snart är samlad igen, säger Amund Lindberg.

I takt med att isläggningen ökar ska isbrytarna enligt plan röra sig längre söderut. Frågan är dock hur det blir med isen om inte kylan ger sig till känna på allvar.

– Fortsätter det så här lär detta inte bli en av de vintrar där vi har flest assistanser, säger Amund Lindberg.

Fakta: Sjöfartsverkets isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!