Alla fem isbrytare i drift

Samtliga fem av Sjöfartsverkets isbrytare är nu i tjänst, uppger myndigheten.

Sjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild.

Sjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Sjöfart2023-03-17 01:05

Enligt Sjöfartsverket är Bottenviken för närvarande istäckt ned till Umeå, efter en mildare start på vintern än vanligt.

"På grund av den milda inledningen på säsongen har isen inte hunnit växa sig särskilt tjock vilket innebär att trafiken klarar sig på egen hand på många håll även i Bottenviken. Men under perioder med hårdare vind uppstår områden med ispress, där isen skjuts ihop, vilket gör att det är viktigt att isbrytarna finns på plats och övervakar trafiken", säger Emma Grönkvist vid Sjöfartsverkets isbrytarledning i ett pressmeddelande.

Hittills under årets säsong har Sjöfartsverkets isbrytare assisterat 167 fartyg. Normalt pågår säsongen från december till slutet av maj.

"Även om våra assistanser så här långt varit färre i år så innebär vår närvaro och ständiga beredskap en garanti för att leveranserna når fram och för att industrin i synnerhet och samhället i allmänhet inte står still", säger Emma Grönkvist.

Fakta: Sjöfartsverkets isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!