Coronastrategin satte Sverige i rampljuset 2020

Aldrig tidigare har Sverige fÄtt sÄ mycket uppmÀrksamhet utomlands som under fjolÄret, enligt en ny rapport frÄn Svenska institutet.

Satsepidemiolog Anders Tegnell fick stort utrymme i utlÀndska medier 2020, framför allt under vÄren. Arkivbild.

Satsepidemiolog Anders Tegnell fick stort utrymme i utlÀndska medier 2020, framför allt under vÄren. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

SamhÀlle och vÀlfÀrd2021-04-06 15:21

Aldrig tidigare har Sverige fÄtt sÄ mycket uppmÀrksamhet utomlands som under fjolÄret, enligt en ny rapport frÄn Svenska institutet. Hanteringen av coronapandemin drog blickarna till sig under vÄren och inpÄ sommaren.

"VarumĂ€rket Sverige" ligger precis som föregĂ„ende Ă„r högt pĂ„ nation brand index: plats 9 av 50 lĂ€nder. Den högsta rankningen görs av Tyskland, som placerar Sverige pĂ„ andra plats. I kategorin samhĂ€llsstyre lyckas Sverige bĂ€st – framför allt för klimatarbetet, men Ă€ven insatser för fred och sĂ€kerhet och respekt för medborgerliga rĂ€ttigheter ges gott betyg.

VarumÀrkeslistan toppas av Tyskland, följt av Storbritannien och Kanada.

Bland publiceringar om Sverige i nyhetsmedier, forum, bloggar och sociala medier syns den största ökningen pÄ engelska, dÀrefter ryska och sedan spanska. Rapporteringen pÄ arabiska minskade dÀremot.

En förÀndring senaste Äret jÀmfört med tidigare syns i undersökningar av mÀnniskors uppfattningar. De flesta som förÀndrat sin bild av Sverige har blivit mer positiva, förutom i de nordiska lÀnderna dÀr trenden Àr motsatt och fyra av tio har en försÀmrad bild.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!