Svensk pilgrimsvandring pÄ frammarsch

MÀnniskan har i alla tider vandrat till heliga platser. Det Àr nÄgot som fÄr oss att ge oss i vÀg i jakt pÄ nÄgot större Àn oss sjÀlva. I Sverige ökar pilgrimsvandrandet kraftigt.

Än Ă€r det inte trĂ„ngt pĂ„ de svenska pilgrimslederna. Men intresset för att pilgrimsvandra ökar stadigt.

Än Ă€r det inte trĂ„ngt pĂ„ de svenska pilgrimslederna. Men intresset för att pilgrimsvandra ökar stadigt.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Religion2021-07-31 13:28

Vadstena Àr Sveriges största pilgrimsort. HÀr bÀr nunnorna likadana dok som pÄ Heliga Birgittas tid.

FÀrden i spÄren av Nordens första helgon har gÄtt lÀngs glittrande vatten, öppna slÀtter och pÄ smala skogsstigar. I Vadstena nÄr pilgrimerna sitt mÄl. HÀr faller de pÄ knÀ framför Heliga Birgittas relikskrin.

Men pilgrimsvandringen handlar inte bara om att nÄ ett fysiskt mÄl.

Uppbrott i livet

En typisk pilgrim Àr nÄgon som stÄr inför ett stort uppbrott i livet och vill hitta sin vÀg. NÄgon som förlorat en nÀrstÄende, fÄtt ett sjukdomsbesked eller brutit upp frÄn en relation, berÀttar Emanuel Eriksson, pilgrimsutvecklare pÄ Pilgrimscentrum i Vadstena.

– Man befinner sig i ett skede i livet dĂ€r man undrar vad man ska göra med sitt liv. MĂ„nga Ă€r nyblivna pensionĂ€rer.

– Men det Ă€r Ă€ven unga mĂ€nniskor som precis Ă€r klara med sin utbildning, tillĂ€gger han och sĂ€ger att man ser hela spannet av 30-, 40- och 50-Ă„rskriser.

Pilgrimen gÄr med lÀngtan i steget. Vandringen Àr ett sÀtt att finna svar och fÄ perspektiv pÄ sitt liv. Att ge sig av för att komma hem.

Mats Nilsson Ă€r docent i kulturgeografi vid Karlstads universitet. Det som fick honom att intressera sig för Ă€mnet var det motsĂ€gelsefulla i att pilgrimsvandringen – som Ă€r en i grunden religiös aktivitet – ökar samtidigt som samhĂ€llet blir allt mer sekulariserat.

– Den klassiska tolkningen – att man vill bekrĂ€fta sin tro och fĂ„ svar ur religionens lĂ€ror Ă€r inte sĂ„ vanlig. I stĂ€llet sĂ€ger man att man vill utvĂ€rdera sitt liv och söka sig sjĂ€lv genom vandringen. Man tror att vistelsen kommer att ge det svaret – och i stort sett alla sĂ€ger att de kommit till svar.

SĂ€rskild historia

Även om de som vandrar kanske inte beskriver sig som troende sĂ€ger Mats Nilsson att mĂ„nga upplever en religiositet i att platserna de besöker Ă€r sĂ„ unika i sin historia.

– Kring en vanlig naturled finns inte sĂ„ mĂ„nga berĂ€ttelser. HĂ€r vandrar man till en sĂ€rskild plats, med en sĂ€rskild historia.

Emanuel Eriksson beskriver pilgrimsvandringen som den lÀgsta tröskeln till ett andligt sammanhang.

– Vandringen Ă€r ett sprĂ„k du redan har och sedan möter du livet som det kommer.

Ordet pilgrim kommer frĂ„n peregrinus – det latinska ordet för frĂ€mling.

– Du lĂ€mnar det trygga för att möta det okĂ€nda. Å ena sidan gör man sig sjĂ€lv till frĂ€mling, men det finns ocksĂ„ en öppenhet för vad man möts av, sĂ€ger Emanuel Eriksson.

Möten med andra

Trots att mÄnga vandrar i ensamhet och tystnad Àr mötena med andra mÀnniskor en vÀsentlig del av pilgrimsvandringen.

Mats Nilsson sÀger att mÄnga beskriver pilgrimskapet som en stor terapiverksamhet.

– Men mer pĂ„ lekmannanivĂ„. Man kan öppna sig pĂ„ ett annat sĂ€tt och stĂ€lla frĂ„gor och diskutera med mĂ€nniskor man aldrig kommer att möta igen.

Att det vÀxer sÄ stort just nu tror Emanuel Eriksson Àr en spegling av den tid vi lever i.

– I oroliga tider söker sig folk till de stora sammanhangen. Och vi befinner oss i en tid nĂ€r de stora frĂ„gorna blir aktuella igen.

Pilgrimsvandringen förenar tvĂ„ stora strömningar i samhĂ€llet – andligheten och lĂ€ngtan till naturen. Den senare kan ocksĂ„ kopplas till en annan aktuell rörelse – klimatrörelsen.

I juli startar Walk for future – en pilgrimsvandring frĂ„n Vadstena till klimatmötet i Glasgow – som knyter samman alla tre.

Flera leder

I Sydeuropa har pilgrimsvandring varit stort lÀnge. Mats Nilsson har i sin forskning koncentrerat sig pÄ den mest kÀnda pilgrimsleden, Camino de Santiago i Spanien.

– Jag började följa utvecklingen i början av 1990-talet. DĂ„ var det kanske 10 000 om Ă„ret som gick den. Nu Ă€r det 350 000.

I Sverige etablerades pilgrimsvandringen pÄ 1990-talet och har vuxit och utvecklats frÀmst inom Svenska kyrkan. De stora pilgrimslederna Àr Birgittalederna som leder till Vadstena och S:t Olavslederna till Nidarosdomen i Trondheim, men det finns Àven en rad mindre leder.

Mycket av Emanuel Erikssons arbete som pilgrimsutvecklare handlar om att göra vandrandet tryggt och sÀkert. Pilgrimerna ska kunna hitta dit de ska, det ska finnas mat och nÄgonstans att sova.

– Vi arbetar för att etablera de lĂ„ngvĂ€ga vandringarna och knyta ihop lederna med Europa inom Sverige.

TrÄngt i Europa

I takt med att det blir trÄngt pÄ lederna i södra Europa söker sig allt fler pilgrimer till Sverige.

– MĂ„nga av de vĂ€rden man söker finns hĂ€r – ingen trĂ€ngsel, orörd natur, vackra rastplatser. Jag tror inte att vi har inte sett den stora ökningen Ă€n.

PÄ Camino de Santiago har trycket under högsÀsong blivit sÄ stort att mÄnga pilgrimer vÀljer att inte stanna i staden Santiago de Compostela, som annars Àr vandringens mÄl.

– MĂ„nga vĂ€ljer ett annat slutmĂ„l för att Santiago de Compostela inte blir nĂ„got bra mĂ„l för det man sjĂ€lv vill, förklarar Mats Nilsson.

Han berÀttar ocksÄ att rusningen gjort det svÄrt för pilgrimerna att hitta boende. MÄnga mÄste avbryta sin vandring tidigt pÄ dagen för att inte riskera att stÄ utan tak över huvudet.

Lugnt i klostret

I Sverige Àr det Ànnu ingen trÀngsel pÄ pilgrimslederna. Innanför Heliga hjÀrtats klosters svala tegelvÀggar hÀrskar lugn. HÀr, vid Ombergs fot, brukar mÄnga pilgrimer pÄ vÀg mot Vadstena stanna till, sitta en stund i kyrkan, vara med pÄ en bön eller fylla vattenflaskorna innan de fortsÀtter den svettiga vandringen uppför.

Men de blir fler för varje Är.

– Pilgrimsvandringen har kommit och vuxit med sĂ„dan kraft, sĂ€ger priorinnan Moder Katarina.

MÄnga som stannar till vid klostret vill ocksÄ tala med nÄgon om vad de upplevt pÄ sin vandring. Andra vill bara vara tysta.

– Det skapar vĂ€nskap att bara vara tillsammans.

De flesta de talar med upplever att de funnit nÄgot, Àven om det kanske inte var vad trodde, berÀttar syster Gabriella. Och det mÄste inte vara lÀngden pÄ strÀckan man gÄtt som Àr avgörande, utan den inre resan.

– Vad man söker vet man kanske inte alltid nĂ€r man börjar. Men man fĂ„r klarhet vare sig vandringen Ă€r kort eller lĂ„ng.

Fakta: Pilgrimens ledord

Pilgrimens sju ledord Àr frihet, enkelhet, tystnad, bekymmerslöshet, lÄngsamhet, andlighet och delande. Tillsammans bildar deras begynnelsebokstÀver ordet fetblad.

En pilgrimsvandring Àr ingen extremsport. Ge dig tid. LÄngsamhet Àr ett av ledorden.

Det Àr klokt att vandra nÄgon strÀcka i tystnad. Det ger utrymme för att söka inÄt.

LÀgg in tid för vila. Om du ska gÄ i en vecka, se till att en dag Àr vikt Ät vila.

Glöm inte bort din det rent praktiska. Om du ska gÄ lÄngt gÀller det att kroppen klarar av det. Se till sÄ att du gÄtt in dina vandringskÀngor och att vila, Àta och dricka.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!