Bolund sÀtter press pÄ V: Destruktiv budget

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) ökar pressen pÄ VÀnsterpartiet inför budgetomröstningen. Han kallar oppositionens budget extremt destruktiv.
–Det rĂ€cker inte att man lĂ€gger ned sin röst. Den handlingen innebĂ€r att man slĂ€pper fram en budget som för Sverige bakĂ„t.

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP). Arkivbild.

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP). Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Politik2021-11-23 16:00

Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har i en historisk uppgörelse gjort flera Àndringar i regeringens budget. Av 74 miljarder kronor i reformer har 20 miljarder prioriterats om.

Skatten sÀnks mer pÄ arbete och pensioner, bensin- och dieselskatten sÀnks med 50 öre litern, polisen fÄr en riktad lönesatsning och mer pengar prioriteras till rÀttsvÀsendet, bland annat.

– I morgon ligger vĂ„r budget pĂ„ bordet. Den innebĂ€r satsningar pĂ„ polis och rĂ€ttsvĂ€sende med 1,5 miljarder, sĂ€ger M:s ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson.

– Vi gör viktiga satsningar mot att fĂ„ ordning pĂ„ Sverige. De partier som tĂ€nker rösta nej till budgeten kommer att slakta satsningar pĂ„ polis och rĂ€ttsvĂ€sende. De kommer slakta satsningar pĂ„ pensionĂ€rer, fortsĂ€tter hon och framhĂ„ller dödsskjutningar och framvĂ€xten av kriminella gĂ€ng som Sveriges största frĂ„ga just nu.

"HÄl i huvudet"

Liberalerna stÀllde sig utanför budgetuppgörelsen med M, KD och SD med hÀnvisning till den sÀnkta bensin- och dieselskatten. Miljö- och klimatminister Per Bolund kallar drivmedelsförslaget för klimatskadlig politik.

– Jag tycker att det Ă€r en extremt destruktiv budget som Ă€r vĂ€ldigt provocerande. NĂ€r vĂ€rldens lĂ€nder precis enats i Glasgow om att öka takten i klimatomstĂ€llningen dĂ„ lĂ€gger den brunblĂ„ oppositionen en budget som för klimatarbetet inte bara ett utan flera steg bakĂ„t.

Han hÀnvisar till en ung generation som krÀver att vuxna tar ansvar. Samtidigt blir det enligt Bolund svÄrt för Sverige att uppnÄ de klimatmÄl som riksdagen stÀllt sig bakom med sÀnkt bensinskatt.

– Det Ă€r klimatmĂ€ssigt helt hĂ„l i huvudet.

SD:s ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt:

– Det Ă€r ganska tondöva invĂ€ndningar om man tĂ€nker pĂ„ att det finns mĂ€nniskor som inte kan Ă„ka tunnelbana till jobbet. Det kanske Miljöpartiets vĂ€ljare kan, men det finns ett land utanför Stockholms innerstad ocksĂ„.

Elisabeth Svantesson pÄtalar att man mÄste se högerns budget i sin helhet, med förslag om ökad infÄngning av koldioxid och utbyggd laddinfrastruktur som andra satsningar. Hon frÄgar sig hur höga priser pÄ drivmedel regeringen egentligen ser framför sig.

– Är man bilberoende mĂ„ste man kunna köra bilen. Samtidigt Ă€r vi tydliga med att vi mĂ„ste stĂ€lla om. Men en grupp kan inte bĂ€ra hela bördan av omstĂ€llningen. Jag funderar lite pĂ„ vad Bolund tycker att drivmedel ska kosta?

Det mest troliga scenariot pÄ onsdag eftermiddag Àr att regeringens budget, som har aktivt stöd av S och MP, stÀlls mot de tre högerpartiernas förslag. DÄ krÀvs att regeringen ocksÄ har med sig Centerpartiet och VÀnsterpartiet för att fÄ igenom sitt förslag.

Ökar pressen pĂ„ V

Inför omröstningen ökar Per Bolund pressen pÄ V:

– I slutĂ€ndan kommer det vara ett val man har mellan att slĂ€ppa fram M, KD och SD:s politik – ge Sverigedemokraterna aktivt politiskt inflytande, vilket de sökt under vĂ€ldigt lĂ„ng tid – och att ge sitt stöd till en rödgrön budget som för bĂ„de miljö- och klimatpolitiken framĂ„t.

– DĂ„ rĂ€cker det inte att man bara lĂ€gger ned sin röst, utan den handlingen innebĂ€r att man slĂ€pper fram en budget som för Sverige bakĂ„t. Och det tycker jag man mĂ„ste ta ansvar för, sĂ€ger Bolund.

I M-, KD- och SD-budgeten slopas 1,3 miljarder i byggsubventioner till förmÄn för andra, enligt dem, mer prioriterade reformer. Subventionerna Àr ineffektiva och snedvrider konkurrensen pÄ marknaden, enligt högerpartierna.

Lisa NĂ„bo, ordförande för Socialdemokraternas ungdomsförbund, Ă€r kritisk och hĂ€nvisar till att investeringsstödet för hyresbostĂ€der bidragit till 50 000 hyresrĂ€tter sedan det Ă„terinfördes 2016.

"Bostadsbristen Àr ett stort samhÀllsproblem och det Àr unga som lider mest av det. Vi stÄr sist i bostadskön och har sÀllan fasta anstÀllningar som krÀvs för bostadslÄn", skriver hon i en kommentar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!