Statens haverikommission presenterar nu en statusrapport av sin haveriutredning om den dödliga kraschen den 8 juli förra Äret. Slutrapporten vÀntas först i sommar, men under torsdagens presskonferens berÀttar utredningsledare Mats Trense att hÀndelseförloppet var snabbt.
Planet hann stiga till 400â500 fots höjd â cirka 130â160 meter â innan det svĂ€ngde hastigt 180 grader till vĂ€nster och dök. Flygningen varade i ungefĂ€r 46 sekunder innan planet slog i marken. Ett landningsstĂ€ll och höger vinge slogs av i kraschen.
ââDet hasade 50 meter pĂ„ buken innan det började brinna, sĂ€ger Mats Trense.
Ombyggt plan
Planet var inlÄnat frÄn SkÄne och var ombyggt för fallskÀrmshoppning med plats för nio hoppare plus en pilot.
Utredarna har inte kunnat inhÀmta nÄgon information frÄn en sÄ kallad "svart lÄda" eftersom det inte finns nÄgra krav pÄ att mindre flygplansmodeller ska ha en sÄdan.
Undersökningar av vraket har inte pÄvisat nÄgra pÄ fel motor, styrsystem eller propeller, men det finns misstankar om att en anordning som underlÀttar för piloten att flyga stabilt vid olika flygförhÄllanden kan ha varit felinstÀlld.
Bilder pÄ panelen frÄn vraket visar att den sÄ kallade trimanordningen vid starten var instÀlld för ett lÀge som Àr normalt för landning med en pilot och utan fallskÀrmshoppare ombord, skriver kommissionen i sin lÀgesrapport. InstÀllningarna stÀmmer överens med bilder frÄn övervakningskameror nÀr planet taxar ut till startbanan.
Tolfte flygningen
Hopparna tillhörde samtliga den lokala fallskĂ€rmsklubben i Ărebro medan piloten tillhörde en annan klubb. Det skedde under en trĂ€ff för fallskĂ€rmshoppare och kraschen intrĂ€ffade under den tolfte flygningen för dagen. För den aktuelle piloten var det den sjĂ€tte flygningen samma dag.
Piloten hade ett privatflygarcertifikat och hade en total flygtid pĂ„ över 1 000 timmar, varav drygt 550 för den aktuella typen. Piloten var behörig för att flyga planet â den senaste kompetenskontrollen genomfördes den 30 maj 2020.
Ingenting tyder pÄ att pilotens förmÄga har varit nedsatt under flygningen, varken fysiskt eller psykiskt.
Larmet kom in vid 19-tiden den 8 juli i fjol. Sent pÄ natten bekrÀftade polisen att alla nio ombord hade mist livet.