En man i 60-årsåldern omkom i en frontalkrock med en personbil utanför Munkedal i Bohuslän på söndagen. På fredagskvällen inträffade två dödsolyckor på mc – en utanför Hörby i Skåne och en i Mjölbytrakten i Östergötland. Och på torsdagen avled en mc-förare efter en frontalkrock med en lastbil utanför Hallstahammar i Västmanland.
– Det är jättetragiskt att vi har fyra motorcyklister som avlider på sådan kort tid. För en vecka sedan hade vi de lägsta olyckssiffrorna någonsin mellan januari och augusti. Då hade 17 personer avlidit, säger Jesper Christensen, generalsekreterare vid Sveriges Motorcyklister.
Mörk inledning
Inledningen av säsongsavslutningen har varit desto mörkare. Förutom de fyra nämnda omkom ytterligare en mc-förare tidigare i veckan, totalt har alltså hittills fem dött i mc-olyckor i september.
– Det är inte ovanligt att vi ser fler olyckor vid säsongens slut. När vädret kommer till helgerna passar många på att åka.
Men den stora trenden verkar gå åt rätt håll. Förra året omkom totalt 28 mc-förare enligt Transportstyrelsens statistik. 2019 omkom 29. 2018 stack ut som ett särskilt dödligt år, med 47 döda.
Parallellt med färre dödsolyckor har antalet motorcyklar blivit fler på vägarna. 2020 fanns 327 555 motorcyklar registrerade, att jämföra med 303 790 år 2010.
– Tittar vi tillbaka i tiden så visar trenden att det har blivit mer säkert att köra mc. Med färre olyckor trots fler motorcyklar, säger Christensen.
En grupp sticker ut i dödsstatistiken: personer utan körkort.
– Vi ser att runt en tredjedel av dem som dör i mc-olyckor inte har något körkort. Vi har en grupp som tror att det är okej att gå ut och köra ut mc utan körkort, utbildning och utrustning. Ofta är man också påverkad.
– Mc-ägare bör se till att inte låna ut sin mc och säkra så att ingen kan stjäla den.
Sänk hastigheten
En stor del av kollisionerna med motorcykel inblandad sker i korsningar.
– Det handlar ofta om att den ena parten inte ser den andra parten. Vi uppmanar bilister att se upp. Kommer det en mc, vänta med att köra ut i stället för att chansa.
– Som motorcyklist är det viktigt att sänka hastigheten så att man blir synlig och synbar längre tid.
Olyckor sker också ofta i kurvor.
– Här är det en fråga om kunskap och att man inte kör för fort. Att aldrig köra över sin förmåga, säger Jesper Christensen.