Nytt hopp för sinkad flygkraschutredning

Coronapandemin har satt stopp för utredningen av flygkraschen i Iran i januari, dÀr 176 personer dog. Men enligt Sveriges expert fungerar samarbetet med de andra lÀnderna trots det bra, och man hoppas att kunna fÄ lÀsa av innehÄllet i de svarta lÄdorna i juni.

Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens Haverikommission och Sveriges expert i utredningen. Arkivbild.

Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens Haverikommission och Sveriges expert i utredningen. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Olyckor, katastrofer2020-04-22 14:15

Det har nu gÄtt drygt tre mÄnader sedan det ukrainska planet sköts ner utanför Teheran. En tid dÄ bÄde anhöriga till de 176 som dog och utredningens experter fÄtt gÄ utan svar kring vad det var som hÀnde den kyliga januarimorgonen.

Men det finns hopp. NÀr TT pÄ tisdagseftermiddagen nÄr Peter Swaffer, Sveriges representant i utredningen, har han precis avslutat en videokonferens med representanter frÄn alla berörda lÀnder.

– Vi har frĂ„n svensk sida lĂ€nge försökt fĂ„ till ett möte. Iran kom med en uppdatering om vilka utredningsaktiviteter som gjorts, sĂ€ger Swaffer.

Bland de omkomna fanns 17 personer som var svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige.

Utredningen leds av Iran, och mÄnga svar sitter i planets svarta lÄdor. De Àr fÀrdskrivare som registrerar viktig information, bland annat om planets position, höjd och riktning, och vad piloterna sagt till varandra och flygledningen.

Frankrike eller Ukraina

Vad som ska hÀnda med lÄdorna har diskuterats i mÄnader. Först skulle de till Ukraina, sedan skulle Iran sjÀlvt ladda ner innehÄllet och analysera det, nÄgot som landet enligt Swaffer inte har teknisk kapacitet att göra. Nu Àr det upp till den iranska utredningsledaren att avgöra om lÄdorna ska till Frankrike och Ukraina.

– Ukraina Ă€r de som mest pĂ„talar att de har förmĂ„gan att göra det och att de vill göra det. Frankrike har traditionellt störst kunskap och har stĂ€llt sig till förfogande. Jag menar att det vore lyckosamt om nedladdningen gjordes i Frankrike, de har inte lika starka egenintressen i frĂ„gan som Ukraina, sĂ€ger Peter Swaffer.

Men oavsett vilka som kommer att analysera lÄdornas innehÄll har coronaviruset kommit emellan. Reserestriktioner mellan olika lÀnder Àr mer regel Àn undantag, sÄ Àven för Iran.

– Till mĂ„ngt och mycket har pandemin hindrat oss frĂ„n att komma vidare, det kan inte ske förrĂ€n det slĂ€ppts pĂ„ restriktionerna. Förhoppningen Ă€r nu att det sker framĂ„t juni, sĂ€ger Peter Swaffer.

Iran samarbetsvilliga

LÄdornas innehÄll kan svara pÄ vad som hÀnde med planet efter robottrÀffen, om det slogs ut direkt eller om det kunde fortsÀtta flyga en stund innan det kraschlandade. Men svaren pÄ flera viktiga frÄgor Àr inte att vÀnta frÄn lÄdorna.

– Hur kunde detta ske? Hur kunde den iranska militĂ€ren inte förstĂ„ att det var ett kommersiellt flygplan? Det Ă€r viktiga frĂ„gor som jag vill se ett svar pĂ„, sĂ€ger Peter Swaffer.

TT: Tror du att vi kommer att fÄ ett sÄdant svar?

– Det Ă€r Iran som sköter det och vi lĂ€r inte fĂ„ veta nĂ„got annat Ă€n vad de meddelar oss.

TT: Hur samarbetsvilligt har Iran varit i arbetet med utredningen?

– De har varit samarbetsvilliga. Deras representant i detta har precis samma intresse av flygsĂ€kerhet som mig. Sen kan det finnas andra krafter i landet som pĂ„verkar, men vad som hĂ€nder bakom kulisserna vet vi inte.

Fakta: Detta har hÀnt

Ukraine International Airlines PS752 lyfte frÄn Teheran med destination Kiev strax efter klockan 6 pÄ morgonen, onsdagen den 8 januari 2020.

TvĂ„ minuter senare, nĂ€r flygplanet befann sig pĂ„ cirka 2 300 meters höjd, slutade det att automatiskt skicka information. Ytterligare nĂ„gra minuter senare slog det ned tre mil vĂ€ster om Teheran.

Samtliga 176 som befann sig ombord dog. PÄ planet fanns 17 personer som var svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige.

Iran nekade först till att planet skulle ha skjutits ned, men medgav sedan att den mÀnskliga faktorn orsakat nedskjutningen.

En utredning ledd av Iran pĂ„gĂ„r för att ta reda pĂ„ vad som hĂ€nt. Sverige har rĂ€tt att utse en expert dit – Peter Swaffer – eftersom svenskar omkom. Storbritannien, Kanada och Afghanistan har rĂ€tt att utse varsin expert av samma orsak.

Även Ukraina, USA och Frankrike ingĂ„r i utredningen. Detta eftersom flygplanet tillhörde ett ukrainskt bolag, och flygplanet var designat och byggt i Frankrike och USA.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!