Varje höst och vĂ„r ska landets bilĂ€gare byta till dĂ€ck som Ă€r anpassade för den kommande sĂ€songen. DubbdĂ€ck Ă€r förbjudna efter den 15 april â med vissa undantag.
ââDubbdĂ€ck fĂ„r anvĂ€ndas om hela eller en del av vĂ€gbanan Ă€r belagd med is eller snö. Om kylan hĂ„ller i sig, eller om man ska Ă„ka till en plats dĂ€r man kan förvĂ€nta sig att det rĂ„der vintervĂ€glag, begĂ„r man ingen förseelse genom att behĂ„lla dubbdĂ€cken pĂ„ efter den 15 april, sĂ€ger Stjernvall pĂ„ M Sverige (tidigare MotormĂ€nnens riksförbund).
Till skillnad frÄn höstens byte till vinterdÀck finns ingen brytpunkt för vinterdÀck utan dubb. Men det kan vara dumt att vÀnta Ànda in i kaklet med att byta till sommardÀck.
Pendlande temperaturer
Carl-Erik Stjernvall nĂ€mner temperaturer pĂ„ treâfem plusgrader som ett bra riktmĂ€rke. Ăr temperaturen i allmĂ€nhet lĂ€gre kan vinterdĂ€cken gott sitta kvar â och vice versa.
Kruxet Ă€r att vĂ„ren har en tendens att bjuda pĂ„ bakslag i form av snö och temperaturer under nollan, samtidigt som temperaturerna under dygnet kan befinna sig bĂ„de under och över treâfem plusgrader.
Stjernvall sÀger att beslutet att skifta till sommardÀck ska baseras pÄ vilka tider pÄ dygnet som bilen oftast anvÀnds, och att det Àr bra att vara medveten om att dÀcken har sÀmre grepp om de anvÀnds nÀr det egentligen Àr för kallt eller varmt.
ââVinterdĂ€ck Ă€r generellt sĂ€mre pĂ„ bĂ„de vĂ„ta och varma vĂ€gbanor. SommardĂ€ck blir hĂ„rdare nĂ€r det Ă€r kallt vilket kan leda till lĂ€ngre bromsstrĂ€cka, de Ă€r ocksĂ„ dĂ„liga pĂ„ att hantera halka som lĂ€tt uppstĂ„r pĂ„ broar eller i skuggiga skogspartier. Det Ă€r dĂ€rför viktigt att hĂ„lla avstĂ„nden till andra fordon, och iaktta extra försiktighet.
"Ha is i magen"
DÀckbytet pÄ vÄren blir ofta ett tillfÀlle att köpa nya sommardÀck. DÀckverkstÀderna inspekterar ofta sommardÀcken inför montering, och informerar vanligtvis kunden om exempelvis mönsterdjupet Àr lÀgre Àn rekommenderade tre millimeter.
Carl-Erik Stjernvall avrÄder frÄn att nappa i stunden pÄ dÀckverkstadens förslag pÄ nya sommardÀck, och tycker att det kan vara klokt att ha is i magen.
ââDĂ€ckverkstaden kanske inte Ă€r helt opartisk nĂ€r den rekommenderar ett mĂ€rke, eftersom den kan ha olika marginaler pĂ„ olika dĂ€ck. DĂ€rför ska man göra sin lĂ€xa och ta del av oberoende tester, sĂ€ger han.
ââStĂ„r man dĂ€r med sommardĂ€ck som Ă€r obrukbara, dĂ„ Ă€r det bĂ€st Ă€ndĂ„ att man rullar tillbaka hem pĂ„ vinterdĂ€cken och sedan sĂ€tter sig i lugn och ro och sĂ€tter sig in i Ă€mnet.
Tipset till latmaskarna
Han medger att alla inte Àr intresserade av att göra omfattande research om olika dÀckmÀrken, och har dÀrför ett enkelt tips till dem utan större kunskap som vill bestÀmma sig pÄ plats.
ââEtt riktmĂ€rke för latmaskar kan vara att vĂ€lja ett dĂ€ckmĂ€rke man kĂ€nner igen och som har funnits i branschen ett tag. SĂ„dana tillverkare har vanligtvis bra dĂ€ck.
Stjernvall uppmanar bilÀgare att vara sÀrskilt uppmÀrksamma pÄ att kinesiska dÀck kan ha egenskaper som gör dem mindre sÀkra.
ââDet gĂ„r inte att sĂ€ga att alla asiatiska dĂ€ck Ă€r dĂ„liga, det finns exempel pĂ„ mĂ€rken som har tagit sig upp i premiumsegmentet. DĂ€remot Ă€r merparten av de usla dĂ€cken kinesiska, sĂ„ det finns Ă€ndĂ„ nĂ„gon sorts sanning i ett sĂ„dant pĂ„stĂ„ende.