Expert: Allvarligt och svårsanerat utsläpp

Oljeutsläppet från färjan Marco Polo är allvarligt av två skäl. Dels skedde olyckan i ett område med höga naturvärden, dels är oljan av en svårsanerad typ, konstaterar miljöforskaren Maria Granberg.

Maria Granberg, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet.

Maria Granberg, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet.

Foto: TT

Miljö2023-11-02 21:21

Utsläppet i Pukaviksbukten i Blekinge kan ligga på omkring 150 kubikmeter, enligt bärgningsföretaget Smit Salvage. Förutom en liten del diesel i början är det mesta som läckt ut svart och kletig bunkerolja, även kallad tjockolja.

Utsläppet kan jämföras med när det Maltaregistrerade bulkfartyget Golden Trader krockade med fiskefartyget Vidar utanför Jylland 2011 och oljan sköljde upp på Tjörn på Västkusten.

Omkring 1 000 kubikmeter olja sanerades totalt, en betydligt större mängd än vad som befaras ha läckt ut nu i Blekinge. Saneringen beräknas ha kostat cirka 150 miljoner kronor.

Full sjöman

2018 gick det Panamaflaggade fartyget Makassar Highway på grund utanför Västervik och cirka 50 kubikmeter tjockolja läckte ut i havet. En berusad styrman, med 1,15 promille alkohol i blodet, anses ha orsakat olyckan.

– I värsta fall, om all olja från Marco Polo läcker ut, ligger utsläppet någonstans emellan dessa två, säger Maria Granberg, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet, till TT.

När en tanker som fraktar olja råkar ut för en olycka kan det röra sig om betydligt större mängder, tusentals kubikmeter som släpps ut i havet. I fallet med TT-Lines passagerarfartyg Marco Polo är det drivmedelstankarna som gått sönder.

Allvarligt utsläpp

Att utsläppet i Pukaviksbukten är så allvarligt hänger samman med den känsliga miljön i området.

– Det är inte ett jättestort utsläpp men oljan kommer ut i en vik som har väldigt höga naturvärden, och den har kommit ut i omgångar, säger Maria Granberg.

– Det är också ett väldigt svårsanerat område för det är svåra områden att komma till: mycket är naturområden utan vägar och bebyggelse. Det är blandat med stenstränder, sandstränder och berghällar. Så är det ganska grunt i vattnet och det ligger många stenrev ute i viken.

Att det rör sig om den vanligtvis förbjudna bunkeroljan – som rederiet eldat på dispens – gör saneringen ännu svårare och påverkar det marina livet.

Området längs med Blekinges kust är ett av de viktigaste för tumlarna i Östersjön. Där återfinns även viktiga arter som blåmusslor, blåstång, rödalger och ålgräs.

Fakta: Oljeutsläppet från Marco Polo

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet på eftermiddagen men fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.


Fakta: Några av världens största oljeutsläpp till havs

Deepwater Horizon 2010: Plattformen i Mexikanska golfen sjönk efter en explosionsartad brand och säkerhetsventilen vid havsbotten havererade. Totalt drygt 780 000 kubikmeter råolja strömmade okontrollerat ut i havet. Över 8 000 sjöfåglar hittades döda.

Prestige 2002: Den 19 november bröts oljetankern Prestige sönder och sjönk i en storm i Biscayabukten. Fartyget var lastat med 77 000 kubikmeter olja, varav 63 000 läckte ut. Cirka 2 900 kilometer av Spaniens, Frankrikes och Portugals kuster förorenades och det kustnära fisket låg nere i ett halvår.

Exxon Valdez 1989: Tankern Exxon Valdez gick fullastad på grundet Bligh Reef i Prins Williams sund utanför Alaskas sydkust. Fartygets botten revs upp och 41 000 kubikmeter råolja läckte ut och förorenade 1 800 kilometer av Sydalaskas kust och skärgård.

Källa: Nationalencyklopedin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!