"Helvetes kul om ni betalar tillbaka.. skulle skett senast förra veckan men inget Ă€nnu...". "För min del Ă€r det nu en mĂ„nad sedan jag avbokade. Ăr ni verkligen pĂ„ gĂ„ng med Ă„terbetalningar?". "Har nĂ„gon fĂ„tt betalt Ă€nnu, vi har vĂ€ntat snart i fem veckor????".
Efter utrikesdepartementets unika avrÄdan frÄn samtliga utrikesresor i spÄren av coronaviruset den 14 mars har resejÀttarna Ving, Tui och Apollo lovat att Äterbetala eller erbjuda ombokning för alla kunder som berörs av avrÄdan, som nu strÀcker sig till den 15 juni.
Men att lyckas hÄlla kravet om att Äterbetala resan inom tvÄ veckor som paketreselagen förordar har visat sig vara svÄrt, och pÄ resebolagens Facebooksidor Àr det nu mÄnga som vÀdrar sin frustration över den utdragna tiden.
Speciella omstÀndigheter
Men till och med HallÄ konsument, som erbjuder oberoende vÀgledning genom Konsumentverket, skriver att man bör vara beredd pÄ att det kan dröja lite lÀngre tid "med tanke pÄ de speciella omstÀndigheter som rÄder nu".
ââDet har tagit betydligt lĂ€ngre tid Ă€n de tvĂ„ veckor som vi brukar hĂ„lla oss till, men det Ă€r ett sĂ„dant tryck, sĂ€ger Fredrik Henriksson, kommunikationschef pĂ„ Ving.
ââVi har ungefĂ€r 100 000 resor vi ska Ă„terbetala nu.
För hela branschen uppskattar han att det handlar om cirka en halv miljon resor. NÀr mÄnga bokar av samtidigt behandlar man Àrendena i tur och ordning frÄn avbokningsdagen, sÀger han.
ââSedan betar man av dem successivt sĂ„ snabbt det gĂ„r. Men vi Ă€r ett begrĂ€nsat antal mĂ€nniskor och det Ă€r ett extremt tryck. Men nu hoppas vi kunna komma i gĂ„ng snabbare, vi ökar upp bemanningen sĂ„ vi kan öka hastigheten.
"Pengarna kommer"
Hur mÄnga man Àn sÄ lÀnge har hunnit betala tillbaka vet han inte, men det Àr "vÀldigt mÄnga kvar".
ââVi beklagar att det tar lĂ€ngre tid Ă€n normalt, men kunderna behöver inte vara oroliga. Pengarna kommer att betalas ut.
Samma budskap ges av Apollo och Tui.
ââVi har pĂ„börjat utbetalningar, men det tar tid. Det Ă€r manuella processer som krĂ€vs för att betala tillbaka varje kund. DĂ€rför har inte alla kunder fĂ„tt betalt Ă€nnu, men det kommer de att fĂ„, sĂ€ger Annica Smith, marknadschef pĂ„ Apollo.
Fortsatt har Apollo cirka 30 000 resor kvar att hantera, och arbetet sker sÄ fort det bara gÄr, sÀger hon.
ââMen vi hoppas pĂ„ kundernas förstĂ„else för att det tar tid och tackar för deras tĂ„lamod.
Extremt lÀge
Ăven Isabella Gharehdaghi vid Tui:s pressavdelning försĂ€krar att alla kunder som berörs av UD:s avrĂ„dan kommer fĂ„ pengarna tillbaka.
"Vi förstÄr att vÄra kunder kÀnner sig frustrerade men vill understryka att de ska kÀnna sig trygga med att de kommer att fÄ sin Äterbetalning Àven om det dröjer", sÀger hon i en skriftlig kommentar till TT.
Likt Apollo behandlar Tui varje Àrende utifrÄn planerat utresedatum, sÀger Isabella Gharehdaghi:
"Men pÄ grund av det extrema lÀget sÄ ligger vi efter i det arbetet".