Norska företaget Yara tillverkar tekniskt ammoniumnitrat som används till civila sprängmedel vid sin fabrik i Köping. De följer nu utvecklingen kring den kraftiga explosionen i Beirut som krävt över hundra människoliv och skadat tusentals personer.
– Vi följer så klart det som hänt. Vi har aldrig haft någon sådan incident hos oss och följer de regler och föreskrifter som finns från EU och MSB, säger Pär Sandin, underhållschef och tillförordnad platschef på fabriken i Köping.
Hanteringen av ammoniumnitrat i Sverige styrs av miljöbalken och EU:s kemikalielagstiftning Reach som Kemikalieinspektionen har huvudansvaret för.
Bra koll
Ammoniumnitrat finns i flera svenska hamnar, bland annat i Uddevalla hamn som vissa dagar hanterar så mycket som 6 000 ton av ämnet, skriver Bohusläningen. Men risken för olyckor är oerhört liten vid rätt hantering menar Ulf Stenberg, vd för Uddevalla hamn.
– Vi har en exceptionellt bra koll på läget och är uppmärksamma på de regelverk som finns. Det handlar inte om någon förvaring utan det är direkt in med tåg och sedan ut på båtar. Vi förvarar ämnet med säkerhetsavstånd inne i magasinen och har brandlarm och rökdetektorer, säger Ulf Stenberg till TT.
Han kallar ämnet för tekniskt neutralt eftersom det måste till yttre faktorer för att det ska fatta eld eller orsaka explosioner.
Olika hantering
Lorens van Dam, kemist på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, säger att det är svårt att göra en helt säker bedömning om hur stor risken är för att det skulle kunna ske en olycka av liknande typ i Sverige. För fem år sedan dog 173 människor när det skedde explosioner i den kinesiska hamnstaden Tianjin och 2013 dog 15 personer i Texas i USA när en gödselfabrik exploderade.
– Det man kan observera är att de olyckor som skett inte har varit geografiskt nära oss. Hanteringen av ammoniumnitrat ser olika ut i olika delar av världen, säger han.
– I Sverige är det reglerat och folk som håller på med det måste ha kompetens, men det utesluter inte att det kan ske olyckor.Men tittar man på hur det sett ut har vi inte haft den här typen av olyckor i Sverige, säger Lorens van Dam.