ââUnder en period hade jag vĂ„rdcentralsmottagning frĂ„n min tolvĂ„riga dotters rum. Hon har en jĂ€ttestor sminkspegel med bra belysning för videosamtal. Men jag fick vinkla datorn lite, för att fĂ„ en mer seriös bakgrund, sĂ€ger distriktslĂ€karen Pontus JĂ€rlund.
Samma dag som FolkhÀlsomyndigheten uppmanade alla att stanna hemma vid minsta symtom frÄn luftvÀgarna, insÄg Pontus JÀrlund att han höll pÄ att bli förkyld. Nu Àr han tillbaka pÄ vÄrdcentralen i Gröndal. Men nÀstan alla patientbesök sker via videosamtal.
ââJag Ă€r vĂ€ldigt tacksam att vi hade förberett det hĂ€r verktyget, sĂ„ att vi kunde gĂ„ över till det i större skala nĂ€r epidemin bröt ut, sĂ€ger han.
Nya lösningar
Han beskriver hur alla i personalen arbetar tillsammans för att hitta nya lösningar. Till exempel har de byggt om en av vÄrdcentralens nödutgÄngar till en smittskyddssluss för patienter med misstÀnkta symtom pÄ covid-19.
ââDĂ€r kan vi ta emot dem med skyddsutrustning, sĂ„ att vi Ă€ndĂ„ kan undersöka dem, sĂ€ger Pontus JĂ€rlund.
Ett annat exempel pÄ hur de har organiserat om arbetet Àr att lÀkarna numera tar ett mycket större ansvar för att svara i telefon.
ââNormalt Ă€r det sjuksköterskorna som svarar nĂ€r man ringer till oss. Men eftersom det just nu Ă€r mycket större brist pĂ„ sjuksköterskor Ă€n pĂ„ lĂ€kare sĂ„ har vi skiftat dĂ€r för att lösa uppgiften pĂ„ ett sĂ€tt som funkar bĂ€ttre.
LÀkare som dör
TT: Har ni den utrustning ni behöver?
ââFör stunden klarar vi oss, men vi har verkligen inte fullt i skĂ„pen. SĂ„ jag vet inte hur lĂ€nge det rĂ€cker, eller nĂ€r vi kan fĂ„ in mer, sĂ€ger Pontus JĂ€rlund.
TT: Vad Àr det svÄraste i den hÀr situationen?
ââDet Ă€r oroande om vi inte kan ge en rimlig nivĂ„ pĂ„ sjukvĂ„rd Ă„t de som behöver. Och pĂ„ ett personligt plan kĂ€nns det tungt att utsĂ€tta sig för risken att bli smittad. De hĂ€r berĂ€ttelserna frĂ„n Italien ⊠om lĂ€kare pĂ„ vĂ„rdcentraler som har dött, det Ă€r en vĂ€ldigt obehaglig tanke, sĂ€ger Pontus JĂ€rlund.