Försäkringsbolag erkänner könsdiskriminering

Ett försäkringsbolag erkänner nu att det var diskriminering när det nekade en kvinna ersättning för sjukdomsbesvär kopplade till graviditet, skriver Diskrimineringsombudsmannen (DO) i ett pressmeddelande.

En kvinna avbokade sin resa på grund av ett missfall – men nekades ersättning av försäkringsbolaget. Arkivbild.

En kvinna avbokade sin resa på grund av ett missfall – men nekades ersättning av försäkringsbolaget. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Hälsa och sjukvård2021-01-20 10:05

Kvinnan hade en resa bokad där reseförsäkring ingick i köpet, men blev efter bokningen gravid och fick missfall före avresan. Missfallet orsakade sjukdomsbesvär och kvinnan fick ett läkarintyg där hon avråddes från att resa.

Trots det nekades hon ersättning av försäkringsbolaget – med motiveringen att försäkringsvillkoren angav att ersättning inte betalas ut om avbokningen är graviditetsrelaterad.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och DO har slagit fast att villkoret strider mot diskrimineringslagen, och att det är en fråga om könsdiskriminering.

"Att man på det här sättet upprätthåller tydligt diskriminerande villkor är allvarligt eftersom det kan avskräcka kvinnor från att begära den ersättning de har rätt till. Jag utgår från att andra försäkringsbolag med liknande villkor nu kommer att utmönstra dem", säger diskrimineringsombudsmannen Lars Arrhenius.

Försäkringsbolaget har nu erkänt att det var diskriminering och ska betala 50 000 kronor i ersättning till kvinnan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!