Ny parkinsonbehandling testas: "En milstolpe"

En stamcellsterapi mot Parkinsons sjukdom testas nu på patienter i Lund. Tanken är att ersätta förlorade dopaminceller med friska celler. I mitten av februari genomfördes den första stamcellstransplantationen i projektet.

Åtta parkinsonpatienter från Sverige och Storbritannien ska i en studie få stamcellsterapi i Lund. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Forskning2023-02-28 08:07

"Detta är en viktig milstolpe på vägen mot att utveckla en cellterapi som kan användas för att behandla patienter med Parkinsons sjukdom", säger överläkare Gesine Paul-Visse i ett pressmeddelande från Lunds universitet.

Totalt åtta patienter ska behandlas med cellterapi, och nu är det bekräftat att transplantationen till den första av dem har gått vägen.

Patienten har lämnat sjukhuset och kommer att följas. Cellernas placering har kunnat bekräftas med hjälp av hjärnavbildning. Sedan ska de transplanterade cellerna mogna ut till funktionella nervceller. Resultatet väntas först inom några år.

– Visionen är att det skulle kunna ges som en engångsbehandling och förhoppningen är att patienterna kan minska sin medicinering, slippa biverkningar av läkemedelsbehandlingen och få en långvarig bra motorisk effekt av cellerna livet ut, säger Gesine Paul-Visse till SVT Nyheter Skåne.

Hos parkinsonsjuka förstörs de celler i hjärnan som producerar dopamin och det leder till svårigheter att kontrollera kroppens rörelser.

Patienterna brukar behandlas med läkemedel som ersätter förlusten av dopamin, men dels blir läkemedelsbehandlingen mindre effektiv med tiden, dels orsakar den biverkningar.

Patienterna i den pågående studien kommer från Sverige och Storbritannien, och de har haft diagnosen i minst tio år. I Sverige har cirka 20 000 personer Parkinsons sjukdom.

Fakta: Parkinsons sjukdom

Bland personer över 60 år drabbas ungefär en på hundra av Parkinsons sjukdom. Den är lite vanligare bland män än bland kvinnor.

Hos den som drabbas förstörs de celler i hjärnan som tillverkar signalsubstansen dopamin. Signalsubstansen kan beskrivas som en kemisk budbärare som överför information mellan nervceller. Vid dopaminbrist får hjärnan svårt att kontrollera de nervsignaler som styr kroppens rörelser.

Symptomen utvecklas långsamt och ofta tar det flera år innan man lägger märker till dem. Vid undersökning tar läkaren fasta på tre huvudsakliga symptom: hämmad rörelseförmåga, stelhet och skakningar.

Men sjukdomen drabbar väldigt olika och kan också ge mer dolda handikapp, exempelvis magbesvär, förstoppning, trötthet, sömnpåverkan och problem med kroppens temperaturreglering.

Dopaminhalten kan höjas med läkemedel, men biverkningar kan uppstå med tiden. Är dopaminhalten för låg är det svårt att röra sig och är den för hög drabbas man av ofrivilliga rörelser.

Källa: 1177.se och Parkinsonförbundet