Kollaps vÀntar för lyxmÀrken

InstÀllda modevisningar och tillbommade butiker. För lyxvarumÀrken som Gucci och Prada slÄr coronapandemin extremt hÄrt. VÀgen tillbaka Àr flera Är lÄng, enligt en ny rapport.

LyxmÀrken som Louis Vuitton drabbas ocksÄ i högsta av coronapandemin. PÄ bilden en nedstÀngd butik San Francisco.

LyxmÀrken som Louis Vuitton drabbas ocksÄ i högsta av coronapandemin. PÄ bilden en nedstÀngd butik San Francisco.

Foto: Ben Margot/AP/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-05-11 19:30

I stĂ€der som Paris, Milano och New York har butikerna varit – eller Ă€r – tillbommade. Coronapandemin har slagit skoningslöst mot detaljhandeln dĂ€r lyxvarumĂ€rken som i vanliga fall frodas under högkonjunkturer nu upplever en nattsvart period.

SÄ kommer det ocksÄ att förbli enligt en ny rapport av en av USA:s största konsultfirmor, Bain & Company.

Enligt rapporten kommer det att ta tvĂ„ till tre Ă„r för att komma tillbaka den till globala försĂ€ljningsnivĂ„n 2019 pĂ„ omkring 281 miljarder euro vilket gör att nedgĂ„ngen bedöms som mera allvarlig Ă€n under finanskrisen 2008–09.

Tvingades ansöka om företagsskydd

I rapporten bedöms försÀljningen för olika former av lyxvaror som klÀder, smycken och skor ha minskat med 25 procent under första kvartalet. För helÄret 2020 vÀntas dock en minskning med upp till 35 procent. Ett bevis för krisen kom nyligen nÀr amerikanska lyxvaruhuskedjan Neiman Marcus tvingades att ansöka om företagsskydd.

"Det kommer att ske en Ă„terhĂ€mtning för marknaden men industrin kommer att förĂ€ndras i grunden. Den hĂ€r krisen tvingar branschen att tĂ€nkta mera kreativt och innovativt för att möta nya konsumentkrav" sĂ€ger författaren till rapporten, Claudia D’Arpizio i ett pressmeddelande.

Problemen Àr dock mÄnga och stora för branschen. Redan innan coronapandemin fanns en tvekan kring just lyxkonsumtion dÄ den knappast lÄg rÀtt i tiden nÀr frÄgor kring hÄllbarhet och miljöhÀnsyn fick allt mer plats.

Konsumtion pÄ paus

Nu har konsumtionen helt satts pÄ paus. Dessutom missgynnas företagen av att turismen frÄn lÀnder som Ryssland och Kina Àr obefintlig och det finns ytterligare en aspekt som ger stora konsekvenser. Medan klÀdmÀrken som H&M, Zara och japanska Uniqlo med en bredare mÄlgrupp har satsat i allt större omfattning pÄ onlinehandel sÄ Àr situationen annorlunda för lyxvarumÀrken. HÀr har det handlat om flashiga butiker i attraktiva shoppingomrÄden som Àr tÀnkt att bidra till sjÀlva köpupplevelsen. Hur vÀl det rimmar med framtiden Àr högst osÀker.

Medan alla kategorier ser nedgÄngar enligt rapporten Àr det mest tydligt i klockbranschen just med avsaknaden av tydliga onlineplattformar.

"NÀr nu konsumenter kommer fram igen efter nedstÀngningarna har vÀrlden förÀndrats och lyxmÀrken mÄste anpassa sig", skriver Bain & Company.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!