Annonsras hotar bevakningen av viruskrisen

I tider när allmänhetens sug efter nyheter och korrekt information är större än någonsin hotar tidningsdöd, varnar tidningsutgivarnas organ. Orsaken är stora coronarelaterade annonstapp på kort tid.

Hur många tidningar överlever annonsraset under viruskrisen? Arkivbild.

Hur många tidningar överlever annonsraset under viruskrisen? Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-03-30 18:50

Svaren på en snabbenkät till Sveriges största mediehus den 26–27 mars indikerar ett annonstapp på 150–200 miljoner kronor per månad, enligt Jan Fager, tillförordnad vd i branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

– Och detta i en bransch som i bästa fall går jämnt upp, säger han till TT.

Majoriteten av de som besvarat enkäten uppskattar att annonsinvesteringarna minskar med 30–50 procent i april.

– Sådana intäktstapp får direkta konsekvenser för mediehusens möjligheter att bevaka pandemins effekter på samhället.

Ett exempel på det kritiska läget: I måndagens Nya Wermlands-Tidningen, en dominerande tidning i sitt spridningsområde, fanns bara fem annonser från företag.

Jan Fager befarar permitteringar, uppsägningar och till slut nedlagda tidningar om viruskrisen pågår alltför länge.

TU – Medier i Sverige har bett regeringen att vidta flera åtgärder för att dämpa effekterna av annonsraset. Där ingår bland annat tidsbegränsad slopad arbetsgivaravgift alternativt lönestöd.

– Skattebefrielse från moms skulle också ge snabb effekt på likviditeten, säger Jan Fager.

Ett förslag gäller redan beslutade driftsstöd.

– Att betala ut allt i en klump i stället för månatligen skulle rädda många av de mindre, tvådagarstidningar framför allt.

– Det är jättebråttom, är Jan Fagers budskap till regeringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!