Tolv myndigheter ska etablera en gemensam digital infrastruktur som ska förbättra möjligheterna att utbyta information på ett säkert och effektivt sätt, rapporterar Publikt.
Myndigheterna har fått regeringens uppdrag att ta fram verktyg för analys, kravställning, utveckling och förvaltning av komponenter som ska ingå i infrastrukturen. Arbetet ska samordnas och ledas av Myndigheten för digital förvaltning, Digg.
Satsningen får namnet Ena.
"I stället för att varje offentlig aktör ska utveckla sina egna lösningar, på sitt eget sätt, vinner alla på att det finns en sammanhållen infrastruktur som kan användas för att lösa förvaltningsgemensamma grundläggande behov", skriver Digg i ett pressmeddelande.
De elva myndigheterna utöver Digg är Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Domstolsverket, E-hälsomyndigheten, Försäkringskassan, Lantmäteriet, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Riksarkivet, Skatteverket, SCB och Trafikverket.