Tandvårdsbolag gav säljare känslig patientdata

Tandvårdsföretaget My Dentist gav telefonförsäljare tillgång till känsliga uppgifter från Försäkringskassan om tiotusentals patienter. Bolaget är nu föremål för en brottsutredning och det inträffade kan även skada förtroendet för Försäkringskassan, rapporterar Sydsvenskan.

Ett privat tandvårdsbolag gav telefonförsäljare tillgång till känsliga patientuppgifter från Försäkringskassan och är nu föremål för en förundersökning om brott. Arkivbolag.

Ett privat tandvårdsbolag gav telefonförsäljare tillgång till känsliga patientuppgifter från Försäkringskassan och är nu föremål för en förundersökning om brott. Arkivbolag.

Foto: Tore Meek NTB/TT

Brott2023-10-25 04:09

Det skedda uppdagades i fjol efter att ett telemarketingbolag ringt upp personer och sagt sig representera tandläkarkedjan. De verkade veta det mesta om personernas tandläkarbesök.

Försäkringskassan har polisanmält det hela och betraktar det inträffade som mycket allvarligt. En förundersökning om sekretessbrott pågår.

– Vi ser allvarligt på att man inte använt de här uppgifterna för rätt ändamål, enhetschef på Försäkringskassan till Sydsvenskan.

Uppgifter som säljarna hos telemarketingbolaget fick tillgång till genom My Dentist var många. Det handlade om person- och samordningsnummer, data om när de registrerats på Försäkringskassan, om hur de använt sina statliga tandvårdsbidrag och om högkostnadsskydd och senaste tandläkarbesök.

Bolagets grundare och dåvarande vd Fredrik Wistrand säger att det som hänt berodde på att telemarketingföretaget inte följde instruktionerna de fått.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!