Högsta domstolen (HD) anser att konsumentens handlande var grovt oaktsamt men inte sÀrskilt klandervÀrt. Konsumenten ska dÀrför inte svara för mer Àn 12 000 kronor av de transaktioner som genomförts.
Banken ska dÀrefter ÄterstÀlla kontot till den stÀllning det hade haft om transaktionerna inte hade genomförts, fastslÄr HD.
Tidigare har det inte funnits nÄgra vÀgledande domstolsavgöranden vad det gÀller bedömningen av konsumentens agerande vid bankbedrÀgerier, vilket enligt Konsumentombudsmannen (KO) drabbat mÄnga hÄrt.
MÄste varit medveten
Domen innebÀr enligt KO att de som lurats att lÀmna ut bankuppgifter nu fÄr ökade möjligheter att fÄ tillbaka pengar genom ersÀttning frÄn banken.
"Enligt domen ska agerandet endast klassificeras som sÀrskilt klandervÀrt om konsumenten var medveten om att det fanns en risk för en obehörig transaktion men ÀndÄ lÀmnade ut uppgifterna till bedragaren", skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell pÄ myndighetens hemsida.
En konsument som anses ha agerat "sÀrskilt klandervÀrt" fÄr bÀra hela ansvaret för de förlorade pengarna. Med dÄ mÄste banken bevisa att konsumenten agerat pÄ det sÀttet.
Om konsumenten anses ha agerat "grovt oaktsamt" Àr konsumentens ansvar begrÀnsat till högst 12 000 kronor.
à tgÀrder utreds
BedrÀgerier mot enskilda personer genererar enligt regeringen cirka tre miljarder kronor i brottsvinster varje Är. Summan uppskattas ha ökat med 49 procent pÄ ett Är.
Varje Är polisanmÀls ungefÀr 200 000 bedrÀgerier, dÀr Àldre Àr en sÀrskilt sÄrbar grupp. Men mörkertalet tros vara stort.
Regeringen ska tillsÀtta tvÄ utredningar. Bland annat övervÀger man att införa ett nytt krav pÄ e-legitimationstjÀnster och betalningstjÀnster som innebÀr att de blir skyldiga att lÀmna uppgifter om penningtvÀtt eller misstÀnkt penningtvÀtt till polisen.
Det ska Àven utredas om fler typer av företag, till exempel försÀkringsbolag eller betaltjÀnstleverantörer, ska fÄ delta i samverkan mot penningtvÀtt.