StÀrkt skydd för den som lurats i bankbedrÀgeri

En man förlorade 397 000 kronor i samband med att han lĂ€mnade ut bank-id och bankkoder till en bedragare som uppgav att han ringde frĂ„n banken. Nu har Högsta domstolen slagit fast att mannen ska fĂ„ pengar tillbaka frĂ„n banken. Enligt Konsumentombudsmannen kan fallet bli vĂ€gledande.

De som lurats att lÀmna ut bankuppgifter fÄr ökade möjligheter att fÄ tillbaka pengar, enligt Konsumentombudsmannen. Arkivbild.

De som lurats att lÀmna ut bankuppgifter fÄr ökade möjligheter att fÄ tillbaka pengar, enligt Konsumentombudsmannen. Arkivbild.

Foto: Fredrik Persson/TT

Brott2022-06-24 17:35

Högsta domstolen (HD) anser att konsumentens handlande var grovt oaktsamt men inte sĂ€rskilt klandervĂ€rt. Konsumenten ska dĂ€rför inte svara för mer Ă€n 12 000 kronor av de transaktioner som genomförts.

Banken ska dÀrefter ÄterstÀlla kontot till den stÀllning det hade haft om transaktionerna inte hade genomförts, fastslÄr HD.

Tidigare har det inte funnits nÄgra vÀgledande domstolsavgöranden vad det gÀller bedömningen av konsumentens agerande vid bankbedrÀgerier, vilket enligt Konsumentombudsmannen (KO) drabbat mÄnga hÄrt.

MÄste varit medveten

Domen innebÀr enligt KO att de som lurats att lÀmna ut bankuppgifter nu fÄr ökade möjligheter att fÄ tillbaka pengar genom ersÀttning frÄn banken.

"Enligt domen ska agerandet endast klassificeras som sÀrskilt klandervÀrt om konsumenten var medveten om att det fanns en risk för en obehörig transaktion men ÀndÄ lÀmnade ut uppgifterna till bedragaren", skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell pÄ myndighetens hemsida.

En konsument som anses ha agerat "sÀrskilt klandervÀrt" fÄr bÀra hela ansvaret för de förlorade pengarna. Med dÄ mÄste banken bevisa att konsumenten agerat pÄ det sÀttet.

Om konsumenten anses ha agerat "grovt oaktsamt" Ă€r konsumentens ansvar begrĂ€nsat till högst 12 000 kronor.

ÅtgĂ€rder utreds

BedrÀgerier mot enskilda personer genererar enligt regeringen cirka tre miljarder kronor i brottsvinster varje Är. Summan uppskattas ha ökat med 49 procent pÄ ett Är.

Varje Ă„r polisanmĂ€ls ungefĂ€r 200 000 bedrĂ€gerier, dĂ€r Ă€ldre Ă€r en sĂ€rskilt sĂ„rbar grupp. Men mörkertalet tros vara stort.

Regeringen ska tillsÀtta tvÄ utredningar. Bland annat övervÀger man att införa ett nytt krav pÄ e-legitimationstjÀnster och betalningstjÀnster som innebÀr att de blir skyldiga att lÀmna uppgifter om penningtvÀtt eller misstÀnkt penningtvÀtt till polisen.

Det ska Àven utredas om fler typer av företag, till exempel försÀkringsbolag eller betaltjÀnstleverantörer, ska fÄ delta i samverkan mot penningtvÀtt.

Fakta: SÄ skyddar du dig mot bedrÀgerier

LÀmna aldrig ut privata uppgifter till nÄgon som du inte kÀnner.

Logga aldrig in pÄ ditt bank-id efter uppmaning frÄn nÄgon utomstÄende.

Om det verkar för bra för att vara sant Àr det förmodligen sÄ det Àr.

Var alltid kritisk och skicka aldrig pengar till personer som du inte har trÀffat.

Kontakta sjÀlv den myndighet, bank eller företag som avsÀndaren eller den som ringer pÄstÄr sig representera.

Gör en polisanmÀlan.

KÀlla: SSF Stöldskyddsföreningen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!