Polisens vision i sitt trafiksÀkerhetsarbete Àr att ingen ska dö eller skadas i trafiken. Förra Äret omkom enligt Trafikverket 223 personer pÄ Sveriges vÀgar jÀmfört med 324 under 2018. Enligt myndigheten tyder fjolÄrets siffror pÄ att uthÄllighet, rÀtt insatser och ny teknik kan rÀdda liv.
Efter att polisen i Är fÄtt just ny teknik i form av digitala ordningsböter har antalet fÀllda för olika trafikförseelser ökat markant.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt pĂ„tagligt att det digitala har gjort det enklare att slĂ„ till, sĂ€ger Erling Andersson som arbetar med trafikfrĂ„gor pĂ„ Polismyndigheten.
Registreras automatiskt
Poliser kan sedan i början av Äret utfÀrda böter direkt via sin tjÀnstetelefon i stÀllet för att ha med sig ett pappersformulÀr som ska fyllas i. Den som Äker fast signerar pÄ mobilskÀrmen genom en digital penna, boten registreras automatiskt i ordningsbotsregistret och en kopia med inbetalningskort skickas hem till den bötfÀllde.
Ny statistik frÄn Polismyndigheten visar att andelen som bötfÀlls för fortkörning vid manuell övervakning har ökat med 41 procent första halvÄret 2020 jÀmfört med samma period 2019.
För det nya brottet rattsurfning, som infördes 1 februari 2018, har andelen som Äker fast ökat med 48 procent första halvÄret i Är, och under maj och juni Àr ökningen 77 procent jÀmfört med 2019. Enligt Erling Andersson beror detta pÄ att den nya tekniken nu implementerats i alla polisregioner.
ââDet har hĂ€nt vĂ€ldigt mycket. Det Ă€r enkelt med den spontana rapporteringen som kanske inte förekom sĂ„ mycket tidigare. Nu har man allt i telefonen och det gĂ„r snabbare och Ă€r mer rĂ€ttssĂ€kert eftersom systemet hjĂ€lper en.
Grova företeelser som resulterar i indraget körkort mÄste dock fortsatt göras pÄ det gamla sÀttet men Àven dÀr arbetar myndigheterna pÄ en modern lösning.
Högre prioritet hos polisen
Samtidigt Àr trafikbrott nÄgot som nu prioriteras högre inom polisen jÀmfört med för nÄgra Är sedan.
ââVĂ„r högste chef gick ut för nĂ„got Ă„r sedan och var vĂ€ldigt tydlig med att trafiksĂ€kerhet och nollvisionen Ă€r nĂ„got vi mĂ„ste ta pĂ„ allvar inom svensk polis. Han gick ut vĂ€ldigt öppet och sade att det dör faktiskt fler i trafiken Ă€n i skjutningarna och det Ă€r inget man kan negligera. Det Ă€r ett stort problem för folkhĂ€lsan.
Ăven i allmĂ€nhetens ögon har hastighetsbegrĂ€nsningar lĂ„g status, till skillnad frĂ„n att köra onykter eller att snatta, sĂ€ger Erling Andersson. UngefĂ€r hĂ€lften av alla bilförare kör för fort och har gjort sĂ„ i mĂ„nga Ă„r, Ă€r hans bedömning.
Nu har medelhastigheten gÄtt ned nÄgot pÄ grund av att mÄnga vÀgar sÀnkts frÄn 90 till 80 kilometer i timmen. Den största problematiken rör inte bilister som kör i 200 kilometer i timmen utan den breda skara som stÀndigt ligger över begrÀnsningarna.
ââDet Ă€r de smĂ„ och mĂ„nga hastighetsövertrĂ€delserna som pĂ„verkar trafiksĂ€kerheten mest negativt, det vill sĂ€ga att snitthastigheten Ă€r för hög. Sedan Ă€r det naturligtvis ytterst allvarligt nĂ€r folk kör jĂ€ttefort dĂ€r och dĂ„ men för den totala trafiksĂ€kerheten Ă€r det viktigast att fĂ„ ned medelhastigheten, sĂ€ger Erling Andersson.