Bolag fortsätter assistansfuska i ny skrud

Trots att de har fått tillstånden indragna fortsätter flera assistansbolag sin verksamhet, i ny kostym som administrativa bolag men med fortsatt misskötsel, rapporterar Ekot i Sveriges radio.

Bolag som bedriver verksamhet inom personlig assistans och får sina tillstånd indragna på grund av misskötsel har i flera fall fortsatt med verksamheten genom att sälja tjänster som schemaläggning och lönehantering. Arkivbild.

Bolag som bedriver verksamhet inom personlig assistans och får sina tillstånd indragna på grund av misskötsel har i flera fall fortsatt med verksamheten genom att sälja tjänster som schemaläggning och lönehantering. Arkivbild.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Assistans2023-11-22 05:18

Trots att de har fått tillstånden indragna fortsätter flera assistansbolag sin verksamhet, i ny kostym som administrativa bolag men med fortsatt misskötsel, rapporterar Ekot i Sveriges radio.

Den nya kostymen består i att bolagen fortsätter genom att sälja tjänster som lönehantering och schemaläggning av personliga assistenter till funktionshindrade och personer som fått rätt till personlig assistans. De är då inte att betrakta som assistansanordnare och behöver inte några tillstånd när de agerar som administrativa bolag. Fuskar de blir det inte heller återbetalningsskyldiga. Det blir i stället den funktionshindrade som köpt deras tjänster.

– Det är otroligt olyckligt. Jag tror och jag upplever att folk kan bli utnyttjade av oseriösa aktörer, säger Henrik Wrede, enhetschef på Försäkringskassan, till Ekot.

Ekot har gått igenom fem fall som Försäkringskassan anmält till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo). I ett fall uppgav ett bolag att en person hade stort hjälpbehov (och behov av många assistanstimmar) trots att denne satt på anstalt.

Försäkringskassan säger att de också sett exempel på överdrivna kostnader för administration samt att hjälpbehov överdrivits, för att få mer pengar från Försäkringskassan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!