Timslång telefonkö – då sparar Försäkringskassan

Telefonköerna till Försäkringskassan är så långa att många inte ens kan ställa sig i kö. Med 800 färre medarbetare har man tvingats minska öppettiderna. –Det är inte all time high i köläget, det var längre köer 2008 av för mig okänd orsak, säger Lotta Jernström, pressekreterare på Försäkringskassan.

Telefonköerna till Försäkringskassan är så långa att man inte ens kan ställa sig i kö. Arkivbild.

Telefonköerna till Försäkringskassan är så långa att man inte ens kan ställa sig i kö. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Inrikes2023-11-28 19:17

Mellan 15 och 200 personer kan ställa sig i kö hos Försäkringskassan beroende på ärende. När köerna till de olika avdelningarna är fulla avslutas samtalet för nya inringare med uppmaning om att återkomma senare.

– Det är beklagligt, säger Lotta Jernström.

Kortade telefontider

Att det är svårt att nå Försäkringskassan beror på dess ansträngda ekonomiska situation som gjort att myndigheten tvingats korta telefontiderna.

– Vi behöver spara och då prioriterar vi självklart utbetalningarna. Vi vill kunna använda vår personal till det som är viktigast.

TT: Är inte möjligheten att kunna nå er på telefon viktig?

– Det är viktigt, men när vi är tvungna att ställa arbetsuppgifterna mot varandra så är det prioriterat att de som är beroende av våra utbetalningar för sin försörjning får sina pengar.

Telefontiden har minskat successivt sedan den första augusti i år. Och den första december minskar de ytterligare. Då kommer öppettiderna vara mellan klockan 09 och 13 på vardagar.

– Vi vet att vår tillgänglighet är viktig för många och det är såklart beklagligt att vi har behövt sänka vår ambitionsnivå, framför allt för möjligheten att nå oss på telefon.

Rekommenderar brev

Försäkringskassan rekommenderar att antingen skicka brev eller att vända sig till ett servicekontor för att få hjälp. Mejl är inte någon rekommenderad kommunikationsväg, säger Jernström.

– Den vanligaste frågan vi får är "när kommer mina pengar". Det går inte fortare för att man ringer och frågar. Det är inte så mycket man kan göra, pengarna kommer när vi har handlagt ärendet. Och ju mer tid vi får att göra det desto fortare går det.

Men de personer som har regelbundna utbetalningar från Försäkringskassan får, precis som pensionärer, pengarna på ett fast datum, säger Lotta Jernström. Och de pengarna kommer att komma det datumet.

– Sedan om du har varit i Tyskland och åkt skidor och brutit benet och ligger ute med pengar för akutvård och vill ha tillbaka dem – en sådan utbetalning kanske tar lite längre tid.

Fakta: Försäkringskassan

Försäkringskassans huvuduppdrag är att besluta om och betala ut bidrag och ersättningar till barnfamiljer, sjuka och personer med funktionsnedsättning. Exempel på bidrag är barnbidrag, sjukersättning och föräldrapenning.

Utbetalningarna omfattar mer än 245,9 miljarder per år, vilket motsvarar 4,1 procent av Sveriges BNP.

Försäkringskassan hade vid årsskiftet 14 518 anställda på ett 60-tal orter runt om i Sverige och är en av landets största myndigheter. Den ligger under socialdepartementet och äldre- och sjukförsäkringsminister Anna Tenje.

Myndighetens generaldirektör heter Nils Öberg och han har innehaft posten sedan 2019.

Källa: Försäkringskassan

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!