Facket vill stoppa ensamarbete för lokförare

Att ta bort tÄgvÀrdarna frÄn pendeltÄgen Àr som att ta bort flygvÀrdinnorna frÄn ett flygplan. Det sÀger Nuru Magram, huvudskyddsombud pÄ ST Pendeln. Fackförbundet har tagit avstÄnd frÄn lokförarnas vilda strejk, men begÀr samtidigt att ensamarbetet ska stoppas.

Lokförare demonstrerar utanför Centralstationen i Stockholm i samband med den vilda strejken. Bilden Àr tagen i mÄndags.

Lokförare demonstrerar utanför Centralstationen i Stockholm i samband med den vilda strejken. Bilden Àr tagen i mÄndags.

Foto: Johan Jeppsson/TT

Inrikes2023-04-19 20:29

Avskaffandet av tÄgvÀrdarna stÄr i centrum för lokförarnas strejk som i tre dagar skapat kaos med instÀllda avgÄngar i Stockholms pendeltÄgstrafik. Strejken Àr vild, det vill sÀga olovlig, och fackförbunden har tagit avstÄnd frÄn protestaktionen.

Samtidigt kÀmpar ST Pendeln fortsatt för att fÄ ett slut pÄ lokförarnas ensamarbete. I en framstÀllan till Arbetsmiljöverket har facket begÀrt att ensambemanningen ska stoppas, och inom kort ska myndigheten genomföra en inspektion.

Nuru Magram, huvudskyddsombud pÄ ST Pendeln, lyfter fram att tÄgvÀrdarna har en ytterst viktig funktion för sÀkerheten och tryggheten pÄ tÄgen.

– Jag tror inte att folk förstĂ„r att det Ă€r ett sĂ„ tungt ansvar för en mĂ€nniska som ensam ska ansvara för upp till 1 400 mĂ€nniskor per gĂ„ng. Om nĂ„gon mĂ„r dĂ„ligt mĂ„ste du stoppa tĂ„get och ta hand om det och nĂ€r det Ă€r fĂ€rdigt ska du fortsĂ€tta köra, sĂ€ger hon och tillĂ€gger:

– Det vĂ€rsta som kan hĂ€nda Ă€r att en förare svimmar. Vem ska dĂ„ ta hand om resenĂ€rerna och vem ska ta hand om föraren?

Tar hand om resenÀrer

TĂ„gvĂ€rdarna ansvarar inte bara för att öppna eller stĂ€nga dörrarna och att ge information via högtalarutrop vid trafikstörningar – de gör Ă€ven att lokföraren kan koncentrera sig pĂ„ att köra tĂ„get pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt, enligt Nuru Magram. Vid allvarliga, men ovanliga, hĂ€ndelser som att nĂ„gon blir pĂ„körd fĂ„r de inte sĂ€llan rycka in och hjĂ€lpa den chockade lokföraren att larma.

Ofta hanterar de dessutom sjukdomsfall, hjÀlper resenÀrer med funktionsnedsÀttningar och fungerar som en trygghet för personer med olika diagnoser.

Magram pekar ocksÄ pÄ att tÄgvÀrdar kan hÄlla koll pÄ vagnarna frÄn en skÀrm och Àven har kunnat skanna av plattformarna nÀr tÄget stannar, för att se till att ingen till exempel befinner sig för nÀra kanten eller behöver hjÀlp. Detta har lokföraren inte en chans att hinna med, sÀger hon.

MÄnga mÄr dÄligt

Den höga arbetsbelastningen för lokförarna har lett till att mÄnga har Ängest och mÄr dÄligt, enligt Nuru Magram. I den debatt som förts om tÄgvÀrdarna anser hon att resenÀrerna har haft större förstÄelse Àn politikerna.

– Jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt beklagligt nĂ€r man som politiker försöker minimera vad en tĂ„gvĂ€rd gör. Det Ă€r som att man skulle sitta och sĂ€ga "vad gör en sjuksköterska?" till exempel, nĂ€r sjuksköterskan Ă€r sĂ„ viktig för en lĂ€kare. Eller om man tar bort flygvĂ€rdinnor som Ă€r en viktig del av tryggheten och sĂ€kerheten pĂ„ ett flygplan. Det hĂ€r Ă€r exakt likadant.

Fakta: FlerÄrig konflikt om tÄgvÀrdar

2021 bestĂ€mde Stockholms trafiknĂ€mnd – dĂ„ under blĂ„grönt politiskt styre – att tĂ„gvĂ€rdarna skulle bytas ut mot kameror. Efter en paus fortsatte utfasningen av tĂ„gvĂ€rdarna under det nya politiska styret tidigare i Ă„r. Beslutet har förklarats med att tĂ„gvĂ€rdarna hade en begrĂ€nsad roll och att det nu blir möjligt att ha fler kundservice- och trygghetsvĂ€rdar ute bland resenĂ€rerna.

Anton Fendert (MP), trafikregionrÄd i Stockholm, har tidigare sagt till TT att strejken inte kommer att pÄverka beslutet om att avveckla tÄgvÀrdarna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!