Digitalt utanförskap bekÀmpas pÄ banken

Det hÀr med appar, internettjÀnster och liknande kan vara en djungel för mÄnga. Samtidigt som det blir mer och mer av den varan.

Intresset var stort nÀr Swedbank bjöd in till en utbildning, för att bryta det digitala utanförskapet.

Intresset var stort nÀr Swedbank bjöd in till en utbildning, för att bryta det digitala utanförskapet.

Foto: Privat

Hultsfreds kommun2019-11-06 15:00

DÀrför har Swedbank dragit igÄng en speciell utbildning. PÄ mÄndagen samlades 20-talet nyanlÀnda för att fÄ lÀra sig lite mer om det digitala. Det som Àr sjÀlvklart att anvÀnda sig av för mÄnga, kan vara en djungel att navigera i för andra. Och nÄgot rent av skrÀckinjagande ytterligare andra.

– Vi gör det hĂ€r av samhĂ€llsengagemang, sĂ€ger Ulf MĂ„nsson, kontorschef vid Swedbank i Oskarshamn och Hultsfred. HĂ€nger man inte med i den digitala utvecklingen Ă€r det lĂ€tt att man hamnar i ett utanförskap.

– Vi vill att mĂ€nniskor ska fĂ„ hjĂ€lp att hinna ifatt utvecklingen, sĂ€ger Ulf MĂ„nsson.

Den hÀr utbildningen handlade om digitala tjÀnster i det stora hela. Inte bara bankens egna utan mer i det stora hela. Som att ladda ner appar, lÀsa tidningar och mycket annat.

Ett exempel han nÀmner Àr mobilt Bank-ID som kan anvÀndas en rad olika sammanhang.

– Det fungerar exempelvis hos skatteverket, sĂ€ger Ulf MĂ„nsson, och i mĂ„nga andra myndigheter.

– Vi ser hur vĂ„ra kunder vĂ€njer sig alltmer vid att handla pĂ„ nĂ€tet ,sĂ€ger Ulf MĂ„nsson, och det Ă€r viktigt för oss att fler kan hĂ€nga med pĂ„ den resan.

Den hĂ€r första omgĂ„ngen i kampen mot digitalt utanförskap vĂ€nde sig till nyanlĂ€nda, men man kommer ocksĂ„ att vĂ€nda sig till seniorerna i samhĂ€llet som vill ha en introduktion till tekniken. De hĂ€r kurserna arrangeras i samarbete med Hultsfreds kommun. Bankens samhĂ€llsengagemang tar sig ocksĂ„ uttryck i en rad andra utbildningar, och man vĂ€nder sig till mĂ„nga olika grupper. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!