DÀrför har Swedbank dragit igÄng en speciell utbildning. PÄ mÄndagen samlades 20-talet nyanlÀnda för att fÄ lÀra sig lite mer om det digitala. Det som Àr sjÀlvklart att anvÀnda sig av för mÄnga, kan vara en djungel att navigera i för andra. Och nÄgot rent av skrÀckinjagande ytterligare andra.
â Vi gör det hĂ€r av samhĂ€llsengagemang, sĂ€ger Ulf MĂ„nsson, kontorschef vid Swedbank i Oskarshamn och Hultsfred. HĂ€nger man inte med i den digitala utvecklingen Ă€r det lĂ€tt att man hamnar i ett utanförskap.
â Vi vill att mĂ€nniskor ska fĂ„ hjĂ€lp att hinna ifatt utvecklingen, sĂ€ger Ulf MĂ„nsson.
Den hÀr utbildningen handlade om digitala tjÀnster i det stora hela. Inte bara bankens egna utan mer i det stora hela. Som att ladda ner appar, lÀsa tidningar och mycket annat.
Ett exempel han nÀmner Àr mobilt Bank-ID som kan anvÀndas en rad olika sammanhang.
â Det fungerar exempelvis hos skatteverket, sĂ€ger Ulf MĂ„nsson, och i mĂ„nga andra myndigheter.
â Vi ser hur vĂ„ra kunder vĂ€njer sig alltmer vid att handla pĂ„ nĂ€tet ,sĂ€ger Ulf MĂ„nsson, och det Ă€r viktigt för oss att fler kan hĂ€nga med pĂ„ den resan.
Den hÀr första omgÄngen i kampen mot digitalt utanförskap vÀnde sig till nyanlÀnda, men man kommer ocksÄ att vÀnda sig till seniorerna i samhÀllet som vill ha en introduktion till tekniken. De hÀr kurserna arrangeras i samarbete med Hultsfreds kommun. Bankens samhÀllsengagemang tar sig ocksÄ uttryck i en rad andra utbildningar, och man vÀnder sig till mÄnga olika grupper.