I vÄras tog kollektivtrafiknÀmnden beslut om flera neddragningar i tÄg- och busstrafiken i lÀnet. Bland annat skulle bussavgÄngar med fÀrre Àn fem resenÀrer omformas eller dras in i samband med tidtabellsskiftet i augusti.
Bortsett frÄn en indragen morgontur mellan Lönneberga och Hultsfred skulle dock varken Hultsfreds eller Vimmerby kommun pÄverkas, uppgav Kalmar lÀnstrafik.
Men nu stÄr det klart att flera neddragningar i busstrafiken kommer att drabba Hultsfred och Vimmerby.
â Det var preliminĂ€rt Hultsfred-Lönneberga som berördes. Men varje Ă„r inför tidtabellsskiftet görs en analys av alla linjer i hela lĂ€net dĂ€r vi tittar pĂ„ resandeunderlag, sĂ€ger Martin Ă kerberg.
KLT:s nya tidtabell, som börjar gÀlla den 21 augusti, innebÀr bland annat att linje 154 mellan Hultsfred, Bockara och Oskarshamn tas bort.
â Ska man Ă„ka Hultsfred-Oskarshamn sĂ„ blir det med byte i Glahytt. Möjligheten att resa mellan Oskarshamn och Hultsfred kommer att finnas kvar, men inte med 154:an som har gĂ„tt direkt.
Vidare förkortas linje 54, som i dagslÀget gÄr mellan Hultsfred, Kristdala och Oskarshamn. I fortsÀttningen kommer bussarna endast att gÄ mellan Hultsfred och Kristdala.
â Ska man vidare frĂ„n Kristdala fĂ„r man byta till linje 52 i Kristdala. Det blir mer effektivt och vi kan tillgodose fler behov om vi har en bytespunkt pĂ„ mitten.
Linje 159 fÄr ocksÄ en ny strÀckning. I stÀllet för Hultsfred-MÄlilla-Högsby blir strÀckningen Hultsfred-Mörlunda-Berga.
Med andra ord kommer det inte att finnas nÄgra direktbussar varken pÄ strÀckan Hultsfred-Oskarshamn eller Hultsfred-Högsby.
â DĂ€remot kan du Ă„ka tĂ„g mellan Hultsfred och Högsby. Men med buss Ă€r det byte i Glahytt. I bĂ„da fallen handlar det om ett lĂ„gt resande som gör att vi kan fĂ„ ut mer trafik för pengarna om vi gör pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet.
Enligt Martin à kerberg Àr strÀckorna mellan Oskarshamn, Högsby och Hultsfred en viktig knutpunkt för arbetspendling som KLT vill förbÀttra.
â Det hĂ€r Ă€r ett första steg till det. Sedan kan jag inte svara pĂ„ om vi kan göra ytterligare förbĂ€ttringar nĂ€sta Ă„r.
Blir det inte en försÀmring för de som pendlar om det krÀvs ett byte i Kristdala eller Glahytt?
â Ja, det kan absolut vara sĂ„. Men antalet resmöjligheter ökar och man tar sig Ă€ndĂ„ fram, Ă€ven att man fĂ„r göra det hĂ€r bytet. Sedan kan jag inte svara i detalj pĂ„ hur resandeunderlaget ser ut pĂ„ de linjerna, men det kan vara lite lĂ€gre Ă€n vad det Ă€r pĂ„ andra linjer i lĂ€net.
En förÀndring som berör Vimmerby Àr att linje 34, som tidigare gÄtt frÄn VÀstervik, kortas ner för att gÄ mellan Vimmerby och Blackstad.
â Linje 35 gĂ„r precis som tidigare.
Linje 581 mellan Kisa och Vimmerby fĂ„r en Ă€ndrad dragning â bussen ska köra via riksvĂ€gen mellan Södra Vi och Kisa.
Har ni förankrat alla förÀndringar med Hultsfreds och Vimmerby kommuner?
â Jag kan inte svara pĂ„ det i det hĂ€r specifika fallet, men vi har löpande under Ă„ret avstĂ€mningar med kommunerna och lyssnar pĂ„ deras önskemĂ„l, sĂ€ger Martin Ă kerberg.
RÀknar ni med att göra större besparingar jÀmfört med vad som sades i vÄras?
â Nej, det hĂ€r ligger inom den summan vi hade som krav pĂ„ oss. Vi har uppdrag att titta pĂ„ ytterligare besparingar under hösten. Vi fĂ„r Ă„terkomma om vad det kan innebĂ€ra. Det Ă€r inte sĂ€kert att det drabbar Hultsfreds och Vimmerby kommun, utan vi tittar pĂ„ hela lĂ€net.