Så påverkas norra länet – KLT lägger ner flera linjer

Busslinjen mellan Hultsfred och Eksjö hotas av nedläggning redan om en månad. En anledning är dåligt resande, en annan ökade bränslekostnader.

När kollektivtrafiknämnden samlas för möte på fredag, har ledamöterna att ta ställning till ett sparförslag som påverkar totalt 13 linjer i Kalmar län. Bland annat linje 327 mellan Hultsfred och Eksjö som risterar dras in på grund av för få resande och ökade bränslekostnader.

När kollektivtrafiknämnden samlas för möte på fredag, har ledamöterna att ta ställning till ett sparförslag som påverkar totalt 13 linjer i Kalmar län. Bland annat linje 327 mellan Hultsfred och Eksjö som risterar dras in på grund av för få resande och ökade bränslekostnader.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfred/Eksjö2019-05-22 19:00

På fredag, när kollektivtrafiknämnden samlas för möte, har ledamöterna att ta ställning till ett sparförslag som påverkar totalt 13 linjer i Kalmar län. Bland annat linje 327 mellan Hultsfred och Eksjö som riskerar läggas ner. En linje med en till tre resenärer per tur. Vilket Östra Småland var först att rapportera om.

Dessutom föreslås närtrafiken bantas i hela länet.

– Vi ser stegrade kostnader både för i år och nästa år bland annat på grund av ökade bränslekostnader. Dessutom var det på gränsen förra året, att vi inte klarade oss inom den rambudget vi har, så vi behöver vidta åtgärder, säger trafikdirektör Karl-Johan Bodell.

Om politikerna är med på förslaget vill Kalmar länstrafik justera tidtabellen redan den 15 juni, mitt under gällande trafikår.

– Vårt huvuduppdrag är att skapa kollektivtrafik där folk reser, det är den anpassningen vi gör nu, säger Karl-Johan Bodell, som gett uppdraget till KLT:s trafikplanerare att gå igenom alla linjer och se hur resandet såg ut 2018.

– Med det som grund har vi lagt fram det här förslaget.

Kristdemokraten Anders Andersson från Järnforsen sitter i opposition i nämnden och han säger så här om majoritetens förslag:

– Linjer med få resande, under fem i snitt, är svåra att motivera. Jag tror skattebetalarna i Hultsfred också uppskattar att det tas ett ekonomiskt ansvar.

Däremot oroas han starkt av förslaget att banta närtrafiken.

– Om man drar in en busslinje är det just närtrafiken som ska komplettera. I den frågan kommer jag ställa majoriteten mot väggen på fredag. Det är en tankemässig kollaps.

Karl-Johan Bodell lutar sig dock mot att trafikförsörjningsprogrammet säger att KLT ska möjliggöra närtrafik en resmöjlighet per dag inom varje område. I dag finns tre till fyra.

– Så vi kör ett överutbud, därför måste vi titta på även den biten. Vi har inte många resande i närtrafiken, kanske är det så att vi erbjuder ett för stort utbud. För det kostar pengar när kunderna sprider ut sig och åker väldigt få med varje avgång. Men vi ska vara väldigt noga när vi tittar på det här, så vi inte förstör möjligheten för att kunna bo på landsbygden, understryker han.

Berörda busslinjer:

Linje 327. Hultsfred-Eksjö dras in.

Linje 71. Ändras på grund av nedläggningen av 327.

Linje 10. Centrumlinje Västervik dras in lördagar, sju turer

Linje 710. Centrumlinje Oskarshamn dras in lördagar, sju turer

Linje 133/134/135. Emmaboda. Vissa turer mot företaget Xylem är sammanslagna eller borttagna.

Linje 155. Kvällsturer Oskarshamn-Högsby läggs ner.

Linje 159. Tidig morgontur Berga-Högsby läggs ner.

Linje 164. Mönsterås-Blomstermåla lördag-söndag läggs ner.

Linje 421/422. Närtrafik Kalmar stad. 18 turer läggs ner.

Linje 404. Kalmar Färjestaden. Utglesning av turerna vardagar 9-14.

Närtrafiken. En resmöjlighet av tre-fyra stycken per dag dras in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!