Så lockar de lärare till skolan

Albäcksskolan har infört ett nytt arbetssätt, där lärarna får ägna sig åt att undervisa. Det administrativa lämnas över till mentorer. Det hoppas ledningen ska locka fler behöriga lärare och öka andelen godkända elever.

Martin Snickars, Anna Källåker och Karolina Karlsson gläds åt att andelen behöriga lärare på Albäcksskolan ökat från 61 till 71 procent det här läsåret. Ett nytt arbetssätt hoppas de ska öka attraktionskraften ytterligare och på sikt öka måluppfyllelsen hos eleverna.

Martin Snickars, Anna Källåker och Karolina Karlsson gläds åt att andelen behöriga lärare på Albäcksskolan ökat från 61 till 71 procent det här läsåret. Ett nytt arbetssätt hoppas de ska öka attraktionskraften ytterligare och på sikt öka måluppfyllelsen hos eleverna.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfred2019-08-21 16:00

Lagom till skolstarten matas vi med alarmerande siffror över andelen obehöriga lärare i Sverige. Och bristen ökar stadigt. Statistik från Statistiska Centralbyrån visar att det kommer saknas 55 000 lärare nästa år och 65 000 fem år senare, enligt Lärarförbundet.

Albäcksskolan är inget undantag. Men – rektorerna Anna Källåker och Karolina Karlsson gläds åt bättre siffror i år när behörigheten ökat från 61 till 71 procent.

– Tyvärr har uppgifter i veckan gjort gällande att andelen behöriga lärare minskat, men det är två år gamla siffror, förklarar Anna Källåker. Behörigheten har istället ökat, och övrig personal är i huvudsak under utbildning eller har erfarenhet. Vi har väldigt få som inte har någon utbildning eller erfarenhet alls.

Albäcksskolan har, som man tycker, dessutom tagit ett stort och viktigt steg i kampen för att öka andelen behöriga lärare ytterligare.

Ett nytt arbetssätt, som nu permanentats efter ett och ett halvt läsår, hoppas man ska göra Hultsfreds kommun till en attraktivare arbetsgivare, så fler behöriga lärare väljer att söka sig till Albäcksskolan.

– Vi låter lärarna bara ha ansvar för planering, undervisning och betygssättning, säger Karolina Karlsson. Det administrativa, som att sköta ledighetsansökningar, ha kontakt med föräldrarna, hålla i utvecklingssamtal och hålla koll på hur det går för eleven i andra ämnen, har vi lagt över på mentorer.

– På så sätt tar vi bort en stor och tung arbetsbörda från lärarna, så de får mer tid till att undervisa. Med andra ord, de får lägga fokus på det de är utbildade för, tillägger Anna Källåker.

På sikt hoppas man kunna se en vinst till.

– När lärarna får mer tid till undervisning ökar kvalitén och på sikt tror vi att det ger fler elever som klarar målen, säger barn och utbildningschef Martin Snickars.

Josefine Stéen är en av de lärare som släppte mentorskapet tidigt.

– Det gör att jag kan fokusera på det jag är bra på, mitt ämne. Samtidigt som mentorerna kan ägna sig åt sina uppdrag, det underlättar för både föräldrar och elever.

Vad tycker du om arbetssättet så här långt?

– Väldigt bra, så det är positivt att det permanentas, särskilt för en skola som vår som har svårt att rekrytera utbildade lärare.

Siffrorna över lärarbehörigheten i hela grundskolan och gymnasiet förväntas vara klara först i september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!