Roboten Kai ska svara på frågor

Hultsfreds kommun har fått en ny medarbetare av det mer ovanliga slaget. Chattroboten Kai flyttade in hos tjejerna i kontaktcenter för att ta över en del av kontakterna med kommuninvånarna.

Chattroboten Kai har fått lära sig svara på kommuninvånarnas frågor. Men än har han en del att plugga in.

Chattroboten Kai har fått lära sig svara på kommuninvånarnas frågor. Men än har han en del att plugga in.

Foto: Hultsfreds kommun

Hultsfred2019-02-15 20:00

Kai är en chattrobot baserad på artificiell intelligens, som sedan i höstas har "dresserats" att kunna svara på de vanligare frågorna som kommuninvånarna har att ställa. Han är bland annat expert på frågor om renhållning, vatten och avlopp och en hel del annat med för den delen. Men kollektivtrafiken har han inte riktigt koll på. Ännu i alla fall. Och den kommunala titulaturen verkar vara ett mysterium.

På frågan om vad kommunalrådet har för telefonnummer blev motfrågan från roboten "Är kommunalråd det samma som kommunchef". Och det är det ju inte.

Men som alldeles ny på jobbet må han vara ursäktad, han lär sig mer och mer efterhand.

Mycket av det som Kai kan svara på hittar han på kommunens hemsidor, men en hel del har han också lärt sig under träningen och under arbetet gång.

– Vad vi vet är det ingen annan kommun som infört en Chatt-robot, säger Malin Albertsson, turism- och informationschef på kommunen. Men jag vet att skatteverket har en.

Det finns i själva verket två syften med Kai (Kommunal Artificiell Intelligens)

– Dels vi vill lära oss mer om den här tekniken och hur den kan samspela med människan, säger Malin Albertsson. Ett annat skäl är att den kan avlasta kontaktcenter som då får lite mer tid för mer komplicerade frågor.

På självaste Alla Hjärtans dag, startade Kai sin tjänstgöring på kommunens hemsida och startat sin tjänstgöring och redan första dygnet fick han börja göra rätt för sig ordentligt. Vid lunchtid på fredagen hade han svarat på 700 frågor från kommuninvånarna.

Men det är naturligtvis lite nyhetens behag som spelar in, tror Malin Albertsson.

Han har fått sin egen hörna längst ner på hemsidan, där det går att klicka på honom och sedan ställa frågor.

– Jag har varit med och haft hand om Kai ända från början och det har varit jättekul att följa framstegen, säger Ann-Sofie Karlsson, kommunvägledare på kontaktcenter.

Den här roboten är ett pilotprojekt som görs i samarbete mellan kommunens informationsenhet, E-utvecklingskontoret, Makerspace Hultsfred samt företaget Apendo AB i Sundsvall.

Nu ska Kai få jobba på kommunen ett tag, och sedan kommer hans färdigheter att utvärderas. Måntro han få påökt då...

Det har varit jättekul att följa Kais framsteg, tycker Ann-Sofi Karlsson på konstaktcenter som haft hand om roboten ända sedan i höstas.
Det har varit jättekul att följa Kais framsteg, tycker Ann-Sofi Karlsson på konstaktcenter som haft hand om roboten ända sedan i höstas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!