Lastbilar parkerar inte på avsedda väntplatsen

I nio år har villaägare i Järnforsen brottats med problemet, att lastbilar parkeras på Årenavägen. Ibland i flera dygn i sträck. När chaufförerna kör vidare, för att lasta på ortens industrier, ligger högar av skräp och avföring kvar utanför tomtgränserna.

Problemet fortsätter. Nu tryter tålamodet hos villaägarna som tvingas konstatera att lastbilschaufförerna fortsätter parkera alldeles intill tomtgränsen utmed Årenavägen. Trots att det är parkering förbjuden där.

Problemet fortsätter. Nu tryter tålamodet hos villaägarna som tvingas konstatera att lastbilschaufförerna fortsätter parkera alldeles intill tomtgränsen utmed Årenavägen. Trots att det är parkering förbjuden där.

Foto: Privat

Järnforsen2018-07-01 21:00

– Eländet fortsätter. Nu tryter verkligen tålamodet. Det är ingen rolig syn ska du veta, att behöva se skräp, papper och avföring alldeles intill där vi bor och bara någon meter ifrån där folk promenerar på gångstigar, säger Ingemar Rydén och Lennart Andreasson som inte vet vad de ska ta sig till för att få ett slut på bekymret.

Jens Karlsson, chef för gata-park bekräftar att det är ett problem:

– Det är ett problem som funnits i många år och som går i vågor. Jag vet att företagen har försökt sitt bästa med att nå ut med information och de har också själva fixat en del vägvisning.

Inte sällan står det upp till tre-fyra fordon på rad i väntan på att chaufförerna ska få lasta på någon av industrierna.

– Chaufförerna låter dessutom klimatanläggningarna stå på. På vintern för att få värme och på sommaren för att få kyla. Det hörs förstås in till oss och gör att vi inte kan sova, säger Ingemar Rydén.

Det finns en väntplats på Industrigatan, som till och med är asfalterad numera, dit lastbilschaufförerna hänvisas. På både svenska och andra språk. Men den används inte av alla, utan istället blir Årenavägen parkering.

– Där är det parkering förbjudet enligt de lokala trafikföreskrifterna, säger säkerhetssamordnare Linus Ivarsson. Jag har kontaktat Sequritas som sköter bevakningen åt kommunen, men tydligen omfattar vårt avtal inte kvällar och nätter. Så min tanke är att gå vidare och se om kommunen kan tänka sig att köpa till den tjänsten.

Lars Olofsson, platschef på Plannja, har trätt om det här med kommunen i nio år.

– Det är kommunens gata och det finns ingen ställplats för lastbilar någonstans i Hultsfreds kommun. När vi byggde fabriken 2009 gjorde vi en muntlig överenskommelse med kommunen att vi skulle hålla med toalett och dusch under dagtid, mot att kommunen skulle ordna med toalett och soptunna vid väntplatsen. Vi har hållit vårt avtal, men kommunen vill inte kännas vid överenskommelsen.

Carl-Gunnar Olausson driver Olaussons Hyvleri Järnforsen, dit lastbilschaufförerna också ska. Han kan förstå villaägarna.

– Om chaufförerna kommer innan vi stänger brukar vi låta dem stå innanför grindarna, i väntan på lastning dagen efter. Men alla kommer ju inte medan vi är på plats. Jag brukar hänvisa chaufförer till ställplatsen i Kvillsfors, men en del blir tyvärr ändå stående här på gatan.

Han hänvisar också till en Peter Jongeling på Nordic Timber:

– Jag har inte mer med saken att göra än att jag beställer transporten, och jag har sagt till berörda företag att det här måste få ett slut. Mycket av problemet har att göra med att chaufförerna inte kan gå någonstans. En lösning skulle vara att bygga en toalett.

Fotnot: Vi har varit i kontakt med ett av transportföretagen, Wos Deventer, men där säger man sig inte känna till problemet. Vi har även sökt Helena Grybäck Svensson på ÖSK för en kommentar, utan att lyckas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!