Varannan åtta är omotiverad

Varannan åttondeklassare känner sig omotiverad och saknar lust till lärande. Det visar den elevundersökning SKL presenterade i går.
Tilda Föghner, Gustav Borgengren och deras kompisar nickar instämmande. Någonstans på vägen från mellanstadiet till åttan tappade de motivationen.

Varannan elev i årskurs åtta känner sig inte motiverad i skolan, visar en undersökning SKL gjort. Gustav Borgengren, Elias Jurvakainen, Ali Auda, Tilda Föghner och Lisa Karlsson känner igen sig i det.

Varannan elev i årskurs åtta känner sig inte motiverad i skolan, visar en undersökning SKL gjort. Gustav Borgengren, Elias Jurvakainen, Ali Auda, Tilda Föghner och Lisa Karlsson känner igen sig i det.

Foto:

Hultsfred2014-12-19 07:19


SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, har gjort Sveriges största undersökning med nära 100 000 elever där årskurs fem och åtta har svarat på frågor om skolan och undervisningen.
Svaren visar att de allra flesta elever är mycket nöjda med skolan och undervisningen. Nio av tio elever är trygga i skolan och en klar majoritet upplever att de får hjälp av lärarna om de behöver det.

45 procent motiverade
Men - undersökningen visar också att bara 45 procent av eleverna i årskurs åtta tycker att skolarbetet får dem att känna lust att lära sig mer. Motsvarande andel är 75 procent bland eleverna i årskurs fem.
Den bilden stämmer bra in på klasskompisarna Tilda Föghner, Lisa Karlsson, Gustav Borgengren, Elias Jurvakainen och Ali Auda.
I sexan trivdes de jättebra i skolan, tyckte undervisningen var rolig och de kände sig motiverade.
- Nu känns det mest som man bara pluggar för att klara ett prov, sedan har man glömt allt, säger Tilda Föghner och alla kompisarna kring bordet håller med. Jag vill ju lära mig saker, men när det är så här i skolan fastnar det inte i huvudet. Då blir man inte motiverad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om