Det var en av uppgifterna de hade att lösa, samla pinnar och bygga en ruta på en kvadratmeter för att sedan studera växter, djur och annat inom rutan.
Det luriga var bara att räkna ut hur stor en kvadratmeter egentligen är, de fick inte använda vare sig tumstock eller måttband.
Det gällde att lära sig stega upp modellen för att få rätt storlek.
På så vis lyckades lärarna lura in lite matematik i biologin.
Och det är ett av syftena med den nya arbetsmetod som Vena Kyrkskola anammat nu efter sommarlovet.
Intensivt utomhus
Det handlar om en intensiv satsning på utomhuspedagogik, som blandar in alla skolans ämnen i olika sammanhang. Matematiken handlar inte om att räkna en massa lösa tal, utan den blir ett redskap att hitta lösningar. Kort sagt, det syftar att sätta in kunskaperna i ett sammanhang. Ämnesövergripande heter det på skolsvenska, när man jobbar med olika ämnen samtidigt.
Utedag ger kunskap i sammanhang
Fyra, fem elever per kvadratmeter är lagom. Då blir det inte så trångt.Det finns mycket spännande att titta på inom en kvadratmeter natur, upptäckte barnen på Vena skola på sin utedag.
En spännande kvadratmeter, tycker Annie Svensson, Albert Johansson, Marcus Olofsson och Karl Edgren som hittar mycket kul att titta närmare på i naturen. Både ifråga om växter och djurliv.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!