– Vi vill få fler hushåll att sortera mera, säger Kenneth Markström från Virserum som tillsammans med klasskompisen Kim Klasson från Vimmerby startat UF-företaget Green Package.
UF står för Ung Företagsamhet som är en fristående organisation som i 40 år utbildat elever i entreprenörskap på grundskolor och gymnasier.
På Hultsfreds gymnasium är Ung Företagsamhet en del i utbildningen på ekonomiprogrammet där Kenneth Markström och Kim Klasson studerar.
Deras företagsidé är en sponsrad matavfallspåse som ska finansieras genom att företag köper reklamplats på påsen.
– Det ska vara en papperspåse i bra kvalité, inte plast. Vi tänker i vart fall 10-15 köper plats för sin logotype på påsen, berättar eleverna.
– Det blir ett bra sätt för företagen att marknadsföra sig och synas, tycker de.
Företagen på påsarna kan skifta mellan olika kommuner.
– I första omgången riktar vi in oss på Hultsfred, Vimmerby, Västervik och Oskarshamns kommuner. Vår tanke är att påsarna ska distribueras gratis på bibliotek och turistbyråerna i kommunerna. Vi har knutit såna kontakter redan.
Kommunerna delar redan ut gratis påsar till hushållen, hur ska ni får folk att välja er påse?
– Det finns en bred konkurrens, men vi tror att kvalité och en roligare påse och framför allt att en del av överskottet vi räknar med kommer att gå vidare till olika hjälporganisationer som cancerfonden, Röda Korset och förstås till Ukraina.
Än har inga påsar producerats, men de har börjat pejla tänkbara sponsorers intresse att köpa reklamplats.
– De är nyfikna och frågar om kvalitén, utformningen och hur många påsar det handlar om, säger Kenneth Markström.
Hur många påsar blir det?
– Vi tänker mellan 5000 och 10 000 i första omgången. Vi kommer att trycka påsarna själva, efter som tryckerier vi kontaktat vill ha betydligt större upplagor, sen hoppas vi på fler omgångar vart efter, säger Kim Klasson.
De tycker det är kul och drivande att jobba med företagsamhet och kan mycket väl tänka sig att bli egna företagare.
– Man får en bra inblick i företagslivet och förstår att processen att driva eget företag är konstant. Det är fokus på företaget hela tiden. Det här projektet är första steget på trappan till ett eget företag i framtiden, säger Kim Klasson.